Hej,

Har börjat planera lite för garaget som är tänkt att jag skall isolera själv. Det råder lite tveksamhet hur mycket isolering jag skall ha i taket (golvbjälklaget). Idag sitter det 45*145 takstolar med cc 120. Jag har tänkt att lägga golvspån på det som blir kallvind med isolerad vindslucka nerifrån. Har tänkt att ha ca 10 garaget max i garaget.

Antar att det måste till fler 45*145 reglar så jag får cc60, fingerskarvade. Bredden är 6,5m. Som ni ser på bilden så är dom idag skarvade på mitten (varför dom gjorde så från början vet jag ej).

Hur skulle ni ta er an med tjocklek på isolering etc, skall man lägga tvärgående 45*95 reglar sen för att öka tjockleken på isoleringen ?

Supertacksam för tips/råd.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det borde räcka med att du sätter 45x120 skruvreglar c-c 60 och sen fyller upp med lösull och skruvar golvspån ovanpå det. Glöm inte att montera skivor som säkerställer takfotsventilationen om du kör med lösull.

Om du bara ska ha runt 10 grader i garaget så tycker jag nog den isoleringstjockleken räcker (145+120), men vill du ha mer isolering så klossar du bara under dina 120-reglar där de passerar takstolen.
 
Tack för svar, är dock inte med på när du menar 145+120. Om jag reglar upp för golv tvärsöver takstolarna med 45*120, menar du inte 145+45 alltså total isolering 190 ?

Bör man inte komplettera med extra takstolsbalkar (reglar)så jag har cc60 för bärigheten ?
 
I facken mellan takstolarna får du ju 145 mm isolering, mellan skruvreglarna (45x120 som sätts c-c 600 mm) får du ytterligare 120 mm. 145+120 = 265 mm isolering.

45x120 sätts alltså i garagets längdriktning, tvärs takstolarna.
 
Ok så då skall dom stå på högkant ungefär som takstolarna, såg att det finns gaffelankare som verkar enkelt att fästa dom med. Men är 26,5cm isolering verkligen nödvändigt för att hålla 10grader temperatur i garaget ?

Är det onödigt att sätta dessa extra takstolsbalkar på 45*145 för att få cc60 måntro ? det ser inte så stabilt ut som det ser ut nu när dom är skarvade i mitten ?
 
Ja, reglar ska stå på högkant.eftersom bärigheten ökar med ^3 i relation till höjden om jag minns rätt på rak arm, medan bredden inte ökar bärigheten alls på samma vis.

Är dina takstolar dimensionerade för ett loft så ska det inte vara några problem. Är de bara dimensionerade för snölasten så kan du bara förvara lättare saker däruppe. Kolla med garage/takstolstillverkaren med andra ord.

Vad gäller tjockleken på isoleringen så, utan att räkna på det så är nog 145 mm rimligt om du håller 10 grader, lite beroende på var i landet du befinner dig (Komplettera gärna din profil med var i landet du finns så blir sådant lättare :)). Jag missförstod nog ditt inlägg att du ville ha så mycket isolering som möjligt :)
 
Hej igen,

Av olika anledningar så har detta inte blivit av. Men nu sitter jag med listan för beställa material.

Först och främst tänker jag beställa 6,5m långa Fingerskarvade 45*145 så jag får CC60 mellan takstolarna och bättre bärighet.
Sen tänkte jag på 45*70 ståendes på högkant för extra 70mm isolering i tak.
Väggisolering 145mm.

Tänker mig att ha 10-12 grader, uppvärmt med luft/luft.

Åsikter och råd innan jag beställer ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.