Hej!

Vi köpte ett hus från -64 och fick tillträde för en dryg månad sedan. Skrev på forumet för första gången för några veckor sedan då vi hade haft en gammal fuktskada i taket som tidigare ägarna låtit laga:

https://www.byggahus.se/forum/threads/moegel-i-innertak.393838/#post-3920490

Trodde första att det var tätt men det visade sig att det fortsatte läcka, varför jag nu själv gjort en ny och mer genomgripande tätning med ny papp hela vägen från gaveln med totalt tre våder papp, runt och förbi skorstenen. Därefter eldat i kaminen och kört avfuktare i undertaket för att torka upp och det verkar vara på god väg. Fuktmätaren visar visselirgen fortfarande viss fukt i någon av reglarna men markant förbättrning bara på några få dagar.

Min fråga handlar dock egentligen om takets isolering och huruvida transporten av fukt fungerar bra eller inte. Taket är som sagt ett pulpettak, med ynka 4 graders lutning. Reglar som råsponten vilar på ligger i riktning från gavel till gavel, vilket jag anar har viss betydelse för fuktransporten. Som ni kan se på den extremt simpla ritningen så består taket av, innifrån och ut, innertak, ångbroms, isolering, ångbroms, isolering, ångrboms/vindpapp, ev luftspalt (eller om det mest är att isoleringen fallit ihop) och sen råspont.

Frågan lyder:
- Är detta ett vettigt sätt att organisera tak och isolering? Bör man göra en tydligare avgränsad luftspalt med läkt och plywood? Kan fukten ens ta sig ut på ett vettigt sätt i en sån luftspalt när den avränsas av reglar som går från gavel till gavel? det blir ju ingen höjdskillnad som hjälper luften att förflytta sig. Samtidigt är det ju taket, som jag förstår det, diffusionstätt då det ligger papp på råsponten så nån typ av ventilation måste det ju vara.

Jag funderar på hur mycket jag ska göra nu när jag ändå har innertaket öppet i vardagsrummet. Helst vill jag göra så lite som möjligt och bara sätta igen med isolering och ny vindpapp/ångbroms men vill ju också väldigt gärna att det hela ska funka och fortsätta göra det i 50-år till.

Bild1: Schematisk ritning av taket
Bild 2 och 3: Försök till att visa "luftspalten" mellan råspont och vindpapp
 
  • Schematisk ritning av tak med lager märkta: svart för innertak, grön för ångbroms, gul för glasfiberisolering, lila för luftspalt, brun för råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ett tak som visar råspont, isoleringsmaterial och en möjlig luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takets "luftspalt" mellan råspont och vindpapp, med synlig isolering och pappskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.