Hej,

Håller på att bygga en strandstuga med gästrum, omkläd, toa och bastu och jag funderar lite på isolering. Denna byggs i Luleå skärgård och ska kunna stå kallställd under vintern utan att få fuktproblem när värmen slås på, har därför ångbroms enl rekommendation i stället för plast som diffusionsspärr. Min fundering är hur jag ska isolera mot bastun. Ni ser tre bilder nedan, väggisolering i ytterväggar, 3D bild på hela stugan, 3D bild utan tak så ni ser planlösning - hur ska jag göra med bastuväggarna mot gästrum och omkläd?

1. Vanliga innerväggar med bastufolie i? Notera att bastun kan vara kall då det är -20 grader ute och man vill ha gästrummet varmt.
2. Som en yttervägg fast med bastuplast in mot bastun i stället för ångbroms?
3. Som nr 2 fast med ångbroms i stället för bastufolie?
4. Nåt annat?

Min förståelse är att bastufolie har funktionen av en mer värmetålig diffusionsspärr - det känns som om jag kan skippa folien och köra ångbroms både i innerväggar och uteväggar i stället. Naturligtvis med luftspalt bakom bastupanelen.

Vad säger ni experter?

Mvh
Daniel
3D-sektion av en vägg med beskrivande texter som visar lager av isolering, ångbroms och paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av en strandstuga med bastu och gästrum i Luleå skärgård, konstruerad utan tak för visning av planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av en strandstuga med öppet tak som visar planlösningen med bastu, gästrum och omklädningsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
4. Vanliga innerväggar, fast kör minst 90-reglar så ni får stabilt och mer isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.