N
Hittade några trådar om isolera vent-rör, men de med svar gällde när rören går på typ kallvind.
Mina rör kommer enbart gå i varma utrymmen. frånluft till frånluftsVP kommer gå i det isolerad bjälklaget mellan bottenvåning och entre´våning upp i ett shakt som är fullisolerat och sen i låda utmed takfoten inomhus.
Avluften samma sak.

Behöver jag isolera rören med nåt ? kondensrisk ?
Har aluminiumklädd mineralullsmatta.
 
Frånluftskanaler i varmt utrymme behöver du inte isolera då det är samma temperatur i kanal som runt den (ingen värmeförlust och ingen kondensrisk).
Avluftskanal däremot måste isoleras diffusionstätt då den kommer hålla en lägre temperatur än omgivningen när den går.

Som exempel från Nibe F750 installationsinstruktioner:
"Då avluftstemperaturen kan nå -15 °C ska avluftskanalen isoleras diffusionstätt (minst PE30eller motsvarande) i hela sin längd."

När du säger mineralullsmatta menar du nätmatta med alu-folie? den är inte diffusuionstät vad jag vet.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
N
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Frånluftskanaler i varmt utrymme behöver du inte isolera då det är samma temperatur i kanal som runt den (ingen värmeförlust och ingen kondensrisk).
Avluftskanal däremot måste isoleras diffusionstätt då den kommer hålla en lägre temperatur än omgivningen när den går.

Som exempel från Nibe F750 installationsinstruktioner:
"Då avluftstemperaturen kan nå -15 °C ska avluftskanalen isoleras diffusionstätt (minst PE30eller motsvarande) i hela sin längd."

När du säger mineralullsmatta menar du nätmatta med alu-folie? den är inte diffusuionstät vad jag vet.
Ja precis.Nej den ser inte så diffusionstät ut.Fick med den på köpet och kan ju använda den som ljudisolering då istället. Får skaffa diffusionstät till utkanalen, men det är en rätt kort bit så detta blir ju bra : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.