Behöver isolera bjälklaget under en toalett. I princip uteslutande för ljud.

Bjälklaget är ca 18cm djupt och jag letar billiga alternativ. Letar begagnat, eftersom jag känner att jag kan slänga ner, i princip, vad som helst.

Köpa ny glasfiber funkar ju, men blir ju lite knäppt då djupet är så stort. Vad händer om jag bara fyller upp halva djupet? Blir det då som en resonanslåda under golvet i badrummet?

Fylla upp hela djupet blir onödigt dyrt, om jag inte hittar begagnat.

Helst skulle jag bara vilja ställa mig vid isoleringscontainern på ÅVC och be folk slänga på mitt släp istället för containern, men det är knappast tillåtet.

Sammanfattningsvis:

Dålig idé att fylla upp halvvägs?

eller

Sitter du på isolering som du vill bli av med (i skåne), hämtar jag gärna.
 
Men hur stor är den där toaletten egentligen? Sen 18cm är väl inte heller något anmärkningsvärt. Åka land och rike runt för att hitta något begagnat mögligt skit, för att spara in max 2000kr? Men vill du tjäna några kronor så fyll 2/3 med kutterspån, och 1/3 med glas-, stenull.
 
Dubbla lager glasfiber eller liknande är billigaste du kan få
 
Jo, det kanske är jag som är onödigt sparsam.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Isolering kommer väl hjälpa föga om du vill minska ljudet bara?
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Isolering kommer väl hjälpa föga om du vill minska ljudet bara?
Nu ska jag inte svära på det men det kan ha en ganska stor effekt, beroende på vilket ljud man vill bli av med. Att stå i ett rum med nyisolerade väggar är en tyst och fin upplevelse. Sen sätter man upp OSB och gips och vips så är det en jäkla buller-låda! Tills man är klar och ställer in en säng och en matta i rummet och vips är det normalt igen.

Ett bjälklag helt utan isolering kan jag tänka mig är en riktigt resonanslåda! Ljudet studsar ju mellan skivorna och lägger man isolering mellan så dämpas det varje gång det passerar.

Däremot ska man ju veta att det är väldigt frekvensberoende! Har man tur är det rätt toner som dämpas bäst, har man otur dämpas allt annat än det man stör sig på :)
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Isolering kommer väl hjälpa föga om du vill minska ljudet bara?
Ljud och värne är nästan samma sak. Eller, nja inte riktigt, men man stoppar båda på samma sätt. Nämligen genom att bromsa, eller hindra luften att röra sig. Dessutom blir ett tomt bjälklag, lite som en trumma/gitarrlåda.
 
C
Billigast är väl att göra som förr - släng ner mossa, kottar, torv, sågspån, kolstybb m.m.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Billigast är väl att göra som förr - släng ner mossa, kottar, torv, sågspån, kolstybb m.m.
Traditionell "byggmästarfyllning" är tung och ljuddämpande, dessutom uppstår den naturligt på byggplatsen och behöver inte köpas eller transporteras särskilt;)

Själv skulle jag nog välja ny mineralull.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Densiteten. Sand borde vara effektivt för ljuddämpande. Men genomgående bjälkar leder ljuder effektivt. Om det är så känsligt med ljudet från det som försiggår på toaletten, kolla hur en inspelningsstudio är uppbyggd. :)

I Tokyo har man toalettstolar med inbyggt valbart ljud för att maskera blåsljuden (flatulation). :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.