Hej,

Vi är i planeringsfasen av vårt övervåningsprojekt. Vi har ett 1,5-plans hus och som alltså ska bli lite större...

Det här har såklart diskuterats förut, men trådarna jag hittat har varit ganska gamla.

Jag funderar på hur jag ska skapa en luftspalt mellan yttertak och isolering. Som jag ser det finns det typ fyra alternativ:

1) Masonite (verkar vara det vanligaste dock lite jobbigt att få upp till övervåningen...)
2) Wellpapp (smidigt men ganska dyrt. Är den tänkt att användas över ett helt tak?)
3) Vindduk (har jag sett ganska lite information om)
4) Andra former av vindspaltsmaterial i cellplast eller motsvarande.

Jag har hela tiden tänkt använda masonite, det som talar emot masoniten är att det i vårt fall är krångligt att få upp 120x240-skivor till övervåningen. Långa plankor är inga problem (som tur är)...

Jag bifogar en bild för att ha något att diskutera runt. Det är alltså den gröna fortsättningen jag funderar på. De blå plankorna fäster jag i takstolarna, den gula i det material jag väljer (för att motverka inbuktning). Nackdelen att ej fästa den gula i taket är så klart att den kommer att göra konstruktionen tyngre och trycka ihop isoleringen mer och därmed ge sämre isoleringsverkan, men jag ser inget annat alternativ.

Jag tycker speciellt att alternativ 3 verkar riktigt smidigt. Klippa vindduk och häfta denna i tre reglar borde gå snabbt och smidigt? Dock har jag hittat väldigt lite information om denna metod så det kanske inte är något vanligt alternativ.

Vad det gäller wellpapp så funderar jag på om den är tänkt att användas hela vägen upp till nock, eller om den mest är tänkt att användas vid takfoten. Vi har förmonterade wellpapp vid takfoten.

Spontant känns det mest rejält med masonite, men jag har en förmåga att bygga lite för rejält många gånger... :)
 
  • Isolering snedtak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag sätter masonite, och den gula skruvar jag på plats.
 
Det får nog bli masonite i alla fall. Jag vill dock inte skruva den gula i taket då vi endast har oljehärdad plywood (alltså ingen råspånt och ingen underlagspapp, det är tydligen så Myresjöhus bygger som standard). Iofs kanske man kan limma lite på den gula så sitter den väl i taket i några år i alla fall.

Jag funderar på att låna en kompressor och köra med nitpistol till allting...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.