Hej! Blir tokig på att läsa allt om plast eller ej i gammalt hus...nu till mitt problem.

Jag har rivit 3 kattvindar och satt upp balkar istället, öppnat upp så jag får större rum. i ena sovrummet har tidigare ägare tilläggsisolerat inifrån med 45+45 mm isolering, i det rummet satt det plast i väggarna som var förut, även ytterväggen (se bild)
I det andra rummet fanns det ingen plast.. jag har kollat väggar och allt det finns inte ett spår av mögel osv, (Det rummet var inte tilläggsisolerat)

Idag har jag 15 cm kutterspån i snedtaket som isolering, har reglat upp 45 reglar för att kunna dra ny el och samt sätta 45mm isolering extra, så totalt blir isoleringen 150+45mm, bör jag ha plast eller ej?

huset är från 1936, är självventilerat genom skorstenen.
 
  • Ritning över övre plan i hus, visar hall, badrum och balkong, med markerade balkar efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår din frustration. Det kan vara bra att tänka på att man aldrig bör stänga in organiskt material mellan två ångtäta skikt, utan att det finns en luftspalt emellan. Om du har normal underlagspapp på taket bör du inte sätta plat på insidan utan att bygga en luftspalt. Ett alternativ är att byta ut takpappen mot diffusionsöppen duk. Då kan du sätta hur mycket plast du vill. Ett annat är att använda en variabel ångbroms som anpassar diffusionstätheten till årstid och luftfuktighet. Det fungerade förr med små och ineffektiva isoleringar. Räkna med att kutterspån har halva isoleringsförmågan jämfört med mineralull. Ett tredje alternativ är att låta det vara som det var 1936.
 
J justusandersson skrev:
Jag förstår din frustration. Det kan vara bra att tänka på att man aldrig bör stänga in organiskt material mellan två ångtäta skikt, utan att det finns en luftspalt emellan. Om du har normal underlagspapp på taket bör du inte sätta plat på insidan utan att bygga en luftspalt. Ett alternativ är att byta ut takpappen mot diffusionsöppen duk. Då kan du sätta hur mycket plast du vill. Ett annat är att använda en variabel ångbroms som anpassar diffusionstätheten till årstid och luftfuktighet. Det fungerade förr med små och ineffektiva isoleringar. Räkna med att kutterspån har halva isoleringsförmågan jämfört med mineralull. Ett tredje alternativ är att låta det vara som det var 1936.
Så att sätta 45mm isolering till och sedan en ångbroms på det? Idag är det ju som sagt takpapp.råspånt,vindpapp,spån,vindpapp.panel. och jag har nu reglat på 45mm. känns ju dumt att inte isolera med 45mm isolering när jag ändå har det utrymmet.. men det känns som att plast blev helt uteslutet efter det du skriver.
 
De absolut säkraste alternativen är diffusionsöppen takduk eller modell 1936. Plastar du finns chansen att inget händer för allt redan är så torrt det kan bli, men också risken att en läcka i takpappen ställer till det.
 
J justusandersson skrev:
De absolut säkraste alternativen är diffusionsöppen takduk eller modell 1936. Plastar du finns chansen att inget händer för allt redan är så torrt det kan bli, men också risken att en läcka i takpappen ställer till det.
okej, tror du om den här då? https://www.isover.se/products/isover-varior-xtra-variabel-angbroms

Tack för att du hjälper mig =)
 
Ja, den är en av de jag tänkte på.
 
  • Gilla
Peter91
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja, den är en av de jag tänkte på.
Men tror du att det skulle funka att köra utan ångspärr eftersom det fungerat innan menar jag? (förstår att det är svårt att svara på) eller blir det en sådan stor påverkan eftersom jag lägger på 45mm isolering till nu?
 
Dina 150 mm kutterspån motsvarar 75 mm mineralull, så du går från 75 mm till 120 mm. Det ärligaste svaret är: jag vet inte. I mitt föräldrahem, byggt 1955, hade ytterväggarna (innanför fasadtegel) underlagspapp, 100 mm mineralull och vanlig spännpapp. När vi sålde huset drygt 50 år senare, fanns ingen tillstymmelse till fuktproblem. Du kan ju testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.