Hej! Jag håller på att bygga ett garage/verkstad när det trillar in pengar på kontot, så det som är byggt nu är:
Bygget är 15,6x9,5 ca
En trästomme med väggar i plank på 2”x6”, väggarna är klädda med asfaboard på utsidan sen liggande reglar som är klädda med 1”x6” stående på utsidan.

Taket är saxtakstolar i ca 10 meter av bygget sen ramtakstolar med ett rum och golv i resterande typ 5,6 meter!
Saxstolarnas nedersta planka är 196mm hög!
Ovanför takstolarna är det takmasonit sen längst med 2” x 3” och sen ligger det takplåt korrigerad.

Jag ska nu först och främst börja isolera taket samt klä det så jag kan få in lampor samt behålla lite av värmen bättre när man är där ute,
Nu skulle jag behöva tipps av er hur jag ska börja att isolera taket och vilken tjocklek mm, luftspalten?
Asfaboarden går högt upp på utsidan nästan helt upp mot takmasoniten så min tanke är att isoleringen kan börja imot den och sen plasta man på insidan och börjar regla där efterhand uppåt som man isolerar samt plastar. Takmasoniten hänger ju ner endel i mitten så det blir ju en naturlig luftspalt längst nere vid men sen ju högre upp man kommer så är ju isoleringen långt ifrån taket.. har jag rätt i mitt tankesätt eller man måste ha luftspalt någon mer stans? Innertaket måste ju kläs enligt Brandklasser så det får väl kläs med typ dubbelgips?
Tanken är ju i framtiden att ha en behaglig grundvärme i garaget, så hur mkt isolering ska man fylla med?

Hur ska man klä/isolera väggarna på rätt vis? Isolering mot asfaboarden sen bara klä med en osb och sen en st gips?

Ritning över takstolarnas konstruktion för ett byggprojekt, med dimensioner och detaljerad beskrivning av varje del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en takkonstruktion med måttangivelser och specifikationer för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kryddan59
  • Laddar…
Tomture61
Jadu , hur mycket isolering i skåne ?
Hur tjock isolering får du plats med ?
Taket ska alltid isoleras tjockare , mest värme försvinner där.
Vilken temp vill du ha i garaget , 10 gr eller högre ?
Antar att ytterväggar består av ytterpanel - glespanel - asfaboard - reglar.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jadu , hur mycket isolering i skåne ?
Hur tjock isolering får du plats med ?
Taket ska alltid isoleras tjockare , mest värme försvinner där.
Vilken temp vill du ha i garaget , 10 gr eller högre ?
Antar att ytterväggar består av ytterpanel - glespanel - asfaboard - reglar.
Takstolarna är ju 195mm nere vid men sen ökar ju bara utrymmet uppåt och det är ju längst upp i nocken inne i garaget som värmen kommer hamna, tanken va att sätta fläktar där som kan trycka ner värmen.
Kan man få 10 grader eller högre konstant är det ju en dröm jämfört med nu haha

Helt rätt med väggarna! Reglarna är 2”x6” så man kan ju ha max 145mm isolering där.
 
Vill du bara hålla runt 10 C så duger 145 mm i väggarna och 195 i taket gott.

Vindisolering på ovansidan av takisoleringen behövs.
Ska det vara uppvärmt minst 10 C året runt så kan du sätta plast på insidan.
Plyfa + gips eller dubbla gips fungerar bra. Håll bara reda på var du har dina stående väggreglar så du kan mäta dig fram till dem efter att väggarna är klädda, spacklade och målade. Brukar vara lite tyngre saker i garage & verkstad så att fästa upp krokar och hyllor direkt i reglarna är bäst.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vill du bara hålla runt 10 C så duger 145 mm i väggarna och 195 i taket gott.

Vindisolering på ovansidan av takisoleringen behövs.
Ska det vara uppvärmt minst 10 C året runt så kan du sätta plast på insidan.
Plyfa + gips eller dubbla gips fungerar bra. Håll bara reda på var du har dina stående väggreglar så du kan mäta dig fram till dem efter att väggarna är klädda, spacklade och målade. Brukar vara lite tyngre saker i garage & verkstad så att fästa upp krokar och hyllor direkt i reglarna är bäst.
Okej! Vad menar du med vindisolering ovanför takisoleringen?
 
Tomture61
Exakt som Tomture61 skriver. All glas-/stenullsisolering måste ha vindskydd, annars gör den inte mkt nytta. Luften får inte röra sig i isoleringen ett dugg. Då tappar den nästan all effekt.
Jämför med att gå ut i snöstorm med ylletröja vs vindjacka/täckjacka. Båda värmer duktigt när det inte blåser, men om det blåser så är den vindtäta jackan överlägsen en ylletröja som det blåser rätt igenom.

Även om det inte blåser så skapas luftrörelser i en isolering pga termik, dvs varm luft stiger. Detta måste elimineras, och det görs med ett vindtätt lager runt isoleringen. Oftast papp, som i länkarna ovan (#6).
 
Oldboy Oldboy skrev:
Exakt som Tomture61 skriver. All glas-/stenullsisolering måste ha vindskydd, annars gör den inte mkt nytta. Luften får inte röra sig i isoleringen ett dugg. Då tappar den nästan all effekt.
Jämför med att gå ut i snöstorm med ylletröja vs vindjacka/täckjacka. Båda värmer duktigt när det inte blåser, men om det blåser så är den vindtäta jackan överlägsen en ylletröja som det blåser rätt igenom.

Även om det inte blåser så skapas luftrörelser i en isolering pga termik, dvs varm luft stiger. Detta måste elimineras, och det görs med ett vindtätt lager runt isoleringen. Oftast papp, som i länkarna ovan (#6).
Du skriver oftast papp? Vad mer kan man använda?
Kan man köpa vanlig isolering och sätta något annat ovanför innan man sätter upp isoleringen typ någon papp eller plast ovanför?

Någon som har någon bra länk till en sida där dom säljer isolering med papp så man kan se vad det kostar??
 
Du kan ha andra mtrl ovanpå som vindskydd, t ex råspont, och gärna då med vindpapp under..
Det viktiga är att materialet är väl fuktgenomsläppligt. Dvs vanlig byggplast går inte. Då får du en fuktspärr på den kalla sidan av isoleringen vilket är helt fel.

På min kallvind ligger byggmattor med pappad ovansida.

Googla på byggmatta, isolering + papp/vindskydd så hittar du massor. T ex Byggmax, Bauhaus, K-Rauta, Beijer m fl inkl priser.

I mitt garage/verkstad ligger det råspont på loftet, men är oisolerat. Jag tänker sätta upp papp mot råsponten mellan takreglarna som vindspärr och sedan trycka upp vanlig (opappad) isolering (glasull, skivor eller på rulle), gles och gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.