Hej.

Värmekabeln till vattenrören mellan pump och brunn har brunnit och smält ett hål i ett rör. När jag grävt upp det ser det inte så välgjort ut från början. Det är en murad kanal mellan huset och brunnen. I denna låg vattenrör och elkabel inbäddat i stenull. (Givetvis blöt sådan.) Ovanpå detta låg sopsäckar och tjärpapp, och överst grus, jord och gräs. Det fanns bon från både humlor och små gnagare i stenullen. Hur bör man göra i stället?

Skall man lägga markskivor både över och under, eller räcker det med över?

Kan man dra en elkabel utanpå båda rören, eller bör det vara en kabel per rör? (Två rör eftersom det är ejektorpump).

Är det bättre att ha kabeln i röret än utanpå?

Tacksam för svar och synpunkter.
Erik
 
En fråga till. Är det lämpligt att skarva röret under mark? Det står en tunn stråle vatten ur brännhålet. Enklast borde vara att kapa bort biten med hålet och sedan ha två nedgrävda skarvar.

Om hela slangen bör bytas, kan man då återanvända rörkopplingarna? Jag tror att det är 40 mm PEM-slang.
 
Hej,
det finns flera varianter att göra detta på.
En är att använda isoleringslådor av Styrofoam(?). Osäker på namn och stavning, men de är i regel blå plastlådor av isolerplast (skum) med lock som man kan gräva ned och lägga slangarna i. Lådorna fylls sedan med sand och täcks med jord. Värmkabeln läggs i botten av lådan mellan slangarna.
En annan variant är att använda rörisolering av skumplast att lägga runt rören och värmekabeln. Återanvänd din betonggrav fyll på med sand och jord.
En trejde variant är ledningar som är slang med inbyggd isolering och värmekabel. T ex Eigerflex som Rinkaby rör säljer.
Jag är dock osäker på hur värmekabeln ska avslutas vid pumphålet. Värt att tänka på om du väljer slang där värmekabeln ligger i själva slangen (I utrymmet där vattnet flödar).

Det går utmärkt att skarva slangen under jord. Är det en kortare sträcka kan det ända vara värt att byta hela slangen för att slippa skarven. Kopplingarna kan du återanvända. Klämringen som sitter runt slangen kan dock vara svår att få loss.
 
Tack så mycket. Var kan man hitta dessa lådor? Jag har nu köpt en meter PEM-slang. Skarvarna var slut och kommer i morgon. Eftersom tegeldiket är svängt i en vid båge hela vägen misstänker jag att man måste snedsåga och använda ganska många bitar isoleringslåda. Är inte vanliga markskivor också styrofoam? Jag funderar på om man kan täcka botten på diket med markskivor, sedan lägga smala bitar på ömse sidor om rören och sedan täcka med ett tredje lager. Slutligen lägga tillbaka jorden och gräset. Det borde inte vara så stor skillnad i jobb eftersom det svänger, och man kan minimera hålrummet runt slangarna.

Erik
 
  • vattenledningsdike.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.