Hej!
Installerar en kamin och funderar lite på hur man bäst isolerar runt skorstenen på vinden och förhindrar att fukt bildas, bör man använda någon speciell isolering runt skorstenen och sedan fylla på med "vanliga" isoleringen. I installationsanvisningen (Schiedel Permeter) så nämns en gummimatta som ska läggas närmaste innertaket. Denna finns inte som tillbehör enligt stället där jag köpte skorstenen utan de brukade endast köra med isolering när de monterade. Isoleringen jag har idag är ju inte av brännbart material men bör man ändå använda någon speciell typ av isolering närmast röret?
 
Gummimattor har jag sett på Bauhaus. Jag ska beställa samma skorsten så det bli intressant att se vad andra tycker om isolering runt skorstenen!
 
Ja, kolla med det företag du köper av vad de rekommenderar också, jag köpte en brandmatta som det kallas, en speciell isolering för att ha runt kaminrör, Får se vad sotaren tycker/rekommenderar?
 
Var hittade du brandmattan?
 
På Beijers, av märket Isover, brandmatta 50mm, skillnaden mot vanlig isolering(oftast glasull) är att det är gjort av stenull som tål högre temperatur, ca 1000 grader tror jag det stod. Lär ju finnas hos andra fabrikanter av isolering också. Jag valde Beijers eftersom det ligger i närheten och för att de har bra koll på vad de säljer.
 
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.