Har i mitt hus som är byggt -63 ett gammalt rör som går från källaren ut genom taket. Ska ha suttit i en gammal panna i källaren som varit utkastad sedan flera år. Behöver ta bort röret för att frigöra utrymme i köket. Kikade på vinden och röret ser ut såhär, vad tror ni om risken för asbest? Tanken är nog att ta hit någon firma som får kika på det, men bör jag göra något under tiden?
 
  • Bilden visar detaljerad isolering med trä och glasull, möjlig byggkonstruktion eller renovering med fokus på hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av isolering och träbjälkar, möjlig rörinstallation, konstruktionsdetalj, hemförbättring, obrukbart rör lindat med rep.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
D Danielll skrev:
Har i mitt hus som är byggt -63 ett gammalt rör som går från källaren ut genom taket. Ska ha suttit i en gammal panna i källaren som varit utkastad sedan flera år. Behöver ta bort röret för att frigöra utrymme i köket. Kikade på vinden och röret ser ut såhär, vad tror ni om risken för asbest? Tanken är nog att ta hit någon firma som får kika på det, men bör jag göra något under tiden?
Ingen asbets där inte! Förstår inte denna hysteri för asbets ! Dammig är all isolering så bra munskydd är att rekommendera!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D Danielll skrev:
Har i mitt hus som är byggt -63 ett gammalt rör som går från källaren ut genom taket. Ska ha suttit i en gammal panna i källaren som varit utkastad sedan flera år. Behöver ta bort röret för att frigöra utrymme i köket. Kikade på vinden och röret ser ut såhär, vad tror ni om risken för asbest? Tanken är nog att ta hit någon firma som får kika på det, men bör jag göra något under tiden?
Det där ser ut som ett vanligt zinkat plåtrör ?
Asbetsrör brukar väl f.ö. vara fyrkantiga, även om man förstås inte kan gå på bara det?

Isoleringen runt är troligen stenull, använd munskyd och långärmat så kliar det inte så mkt då det ofta dammar en del att hantera det (såg ut att ligga sågspån på det också...).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.