Hej,
Vi håller på att isolera vinden med stenull, sätter fuktspärr på insidan (vi rev ner innetaket, sätter upp ett nytt med åldersbeståndig plast närmast vinden).

Det är en gammal sommarstuga, med skåp i köket ändå upp till taket - har ni någon tips hur man kan sätta fuktspärr samt "innetak" i de små utrymmen?

Tacksam för svar!
 
S
har ni fuktspärr någon annanstans än i taket?
vindpapp räcker i gamla byggnader-
för att ha fuktspärr i huset. måste det vara regelväggar.
är det massiva träväggar?
 
Oj, det var svåra frågor....
Jag vet inte vilka väggar det är - huset byggdes av en "hemmasnickare" på 50- och 60-talet.
Innetaket är gjort av riktiga träbrädor, jag antar att väggar likadant, men är inte säker.

Vi hade snickare hemma (de lade om hela taket, från papp till plåt, inklusive byte av takstolar), det var de som rekommenderade inplastning inifrån (vi tänkte plasta in på vinden och spruta lösull på det, men till slut bestämde vi oss för att lägga isoleringen själva. Ångspärr på vinden verkade vara "mission impossible" med alla vrån där).
 
S
speciellt när det är hemmasnickare på den tiden så kan va som helst va i väggarna.
sätt hellre vindväv/plast.
 
Ja, det är precis så. Fast vi använder Paroc skivor istället för flexi-batts. Ångspärr sitter på insidan av huset, inte på vinden.
Min fråga var - hur sätter jag ångspärr i små utrymmen, som skåp? I stora utrymmen är det inga problem - plast med tejp direkt mot taket, sen lägger vi träpanel. Men detta funkar inte i utrymme 50cmx30cm.
 
SBH skrev:
speciellt när det är hemmasnickare på den tiden så kan va som helst va i väggarna.
sätt hellre vindväv/plast.
Vi rör inte väggarna nu, bara innetaket. Vi har använt plast
 
S
ni får glömma bort skåpen.
eller på bästa möjliga sätt
 
Kommer inte den varma luften gå igenom skåpen, till vinden?
Jag funderade på att använda tex våtrumstapet där istället för plast - skulle det funka?
 
S
finns alltid ställen i gammel hus där det är värme läckage
 
ok, tack :)
 
S
nu har ju ni redan börjat. men jag skulle rekommenderat att det lass isolering på taket när det gjordes om.
skall ni och isåfall hur ska ni isolera väggarna?
 
Ja, vi håller på att lägga isolering på taket också.
Dvs inifrån:
1. träpanel (pälrspont)
2. åldersbeståndig plast
3. träbrädor ("orginal"-tak)
4. paroc skivor 145mm+170mm
5. Byggmatta Isover

Snickarna har också "installerat" vindavledare på sidorna

Till våren kommer snickare byta yttre panel samt tilläggsisolera huset
 
S
jag tänkte yttertaket
 
ok. Nej, där är det bara plåt. Det är en kallvind, kommer aldrig att bli något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.