Förra året gjorde vi lite elarbete och ville dra nätverkskabel till rum på ovanvåningen. Elfirman föreslog då att man skulle gå via vinden för att undvika massa synliga kabelkanaler och dylikt, vilket vi sa OK till eftersom detta verkade smart. Jag förstår att det leder att man trampar på isoleringen (skivor (170 + 170 + 70 med vindpapp), ingen landgång, begränsat med utrymme) men tycker faktiskt firman klantat sig rejält.

Kommer klaga till elfirman mest för att jag tycker det är klantigt/dåligt gjort, kommer inte kräva någon direkt ersättning och förväntar mig inget heller. Hade förväntat mig att man säger något i stil med "vi kanske inte ska dra via vinden i alla fall, kommer bli skador på isoleringen" eller liknande.

Bifogar lite bilder på hur det såg ut där uppe och som jag anser är dåligt/klantigt gjort. Men hur mycket spelar detta roll? Har så klart åtgärdat det jag kunnat, hade lite extra skivor i garaget som lagts ut där isoleringen var riktigt kompat, men vindpapp och överlappning är inte direkt perfekt. Det går nästan inte om man inte öppnar taket ovanifrån och gör om allt (20 år gammalt hus, känns inte aktuellt :)). Förvisso är det flera lager isolering, så överlapp finns säkert i ett nedre lager även om lagret ovan ser lite dåligt ut.

Isolering helt borttagen utan att den lagts tillbaka, ångspärr skadad. Har lagt tillbaka isoleringen, är inte överdrivet orolig för skadan på ångspärren då det är direkt ovan en innervägg + undertryck i huset gör det osannolikt att luft läcker in på vinden (snarare risk för att luft dras in ner till ovanvåningen). Detta var ovan vårt sovrum som känns mycket kallare än andra rum.
Ett utsnitt av en byggkonstruktion med trä, isolering, kablar och ventilerat hålrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerat vindutrymme med gul isolering, träbjälkar, kablar och ventilerat galler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsområde med isolering, träreglar, genomföring av elektriska ledningar och ventileringsrör. Oavslutat byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undandragen isolering som inte lades tillbaka korrekt, har lagt tillbaka och försökt få det att ligga så bra som möjligt. Svårt att återställa helt
Trångt vindsutrymme med träbjälkar och isoleringsmaterial. Dämpat ljus. Utrymmet verkar oanvänt och dammigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begränsat utrymme under golv med träbjälkar och glasullisolering. Ljusinsläpp i bakgrunden, skugga i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Slarvigt tillbakalagd på många ställen likt detta, vindpappen ofta helt borta/söndertrasad på isoleringen som ligger "platt", vindavledare/vindpapp på isolering vid snedtaket ej påverkat, på ett ställe var en sådan skiva utdragen men lätt återställt. Har försökt lägga tillbaka allt så bra det går.
Gul isolering mellan träbjälkar, mörkt utrymme, byggnadskonstruktion, husrenovering eller vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis som du själv räknat ut så är det inte bra. Exakt hur dåligt är svårt att säga.
Bara att återställa så gott det går. Köp en rulle asfapapp och lägg ut ovanpå isoleringen där det saknas, och ev en rulle eller bal med isolering att komplettera med om det tycks vara lite mer som behöver kompletteras för att täppa till i håligheter etc.

Håller med om att det är dåligt av elfirman att inte informera om att isoleringen behöver återställas, eller naturligtvis att de själva återställer efter sig, men det tycks vara mer regel än undantag när det gäller elektriker att inte iordningställa efter sig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kanske går att köpa en säck med lösulls isolering och hälla över glipor och hål?
 
Om firman rekomenderade vinden så borde dom sett till att arbetet inte förstör något. Och om dom måste ta bort all isolering ska den ju läggas tillbaka, dock landar ju den arbetskostnaden på dig men har dom tagit betalt för det där ska det ändå göras ordentligt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
firman svarade inte på mitt klagomål, men förväntade mig inget annat. Har lagt tillbaka isoleringen, har inte reparerat ångspärren. Ska försöka få till en landgång, sedan kanske det går att tejpa ihop den
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Förra året gjorde vi lite elarbete och ville dra nätverkskabel till rum på ovanvåningen. Elfirman föreslog då att man skulle gå via vinden för att undvika massa synliga kabelkanaler och dylikt, vilket vi sa OK till eftersom detta verkade smart. Jag förstår att det leder att man trampar på isoleringen (skivor (170 + 170 + 70 med vindpapp), ingen landgång, begränsat med utrymme) men tycker faktiskt firman klantat sig rejält.

Kommer klaga till elfirman mest för att jag tycker det är klantigt/dåligt gjort, kommer inte kräva någon direkt ersättning och förväntar mig inget heller. Hade förväntat mig att man säger något i stil med "vi kanske inte ska dra via vinden i alla fall, kommer bli skador på isoleringen" eller liknande.

Bifogar lite bilder på hur det såg ut där uppe och som jag anser är dåligt/klantigt gjort. Men hur mycket spelar detta roll? Har så klart åtgärdat det jag kunnat, hade lite extra skivor i garaget som lagts ut där isoleringen var riktigt kompat, men vindpapp och överlappning är inte direkt perfekt. Det går nästan inte om man inte öppnar taket ovanifrån och gör om allt (20 år gammalt hus, känns inte aktuellt :)). Förvisso är det flera lager isolering, så överlapp finns säkert i ett nedre lager även om lagret ovan ser lite dåligt ut.

Isolering helt borttagen utan att den lagts tillbaka, ångspärr skadad. Har lagt tillbaka isoleringen, är inte överdrivet orolig för skadan på ångspärren då det är direkt ovan en innervägg + undertryck i huset gör det osannolikt att luft läcker in på vinden (snarare risk för att luft dras in ner till ovanvåningen). Detta var ovan vårt sovrum som känns mycket kallare än andra rum.
[bild][bild][bild]

Undandragen isolering som inte lades tillbaka korrekt, har lagt tillbaka och försökt få det att ligga så bra som möjligt. Svårt att återställa helt
[bild][bild]


Slarvigt tillbakalagd på många ställen likt detta, vindpappen ofta helt borta/söndertrasad på isoleringen som ligger "platt", vindavledare/vindpapp på isolering vid snedtaket ej påverkat, på ett ställe var en sådan skiva utdragen men lätt återställt. Har försökt lägga tillbaka allt så bra det går.
[bild]
Tycker du ska reklamera arbetet.. Men självklart beror det på kontraktet ni skrivit med firman.

De har gjort håltagning genom ångspärr utan att täta genomföringen, vilket kan orsaka mögel & andra skador för dig senare.
De har inte återställt vinden till ursprungligt skick, det är riktigt amatörmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.