K
Denna luft/luft pump är installerad av proffs, skall det se ut så här? På min förra pump (som pajade) gick isoleringen ända in i utedelen.
 
  • Exponerade kopparrör utan isolering leder in i utedel av luft/luftvärmepump, monterad intill en vägg i vintermiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlusterna är nog försumbara på den korta biten, men jag hade själv lagt dit ett par snuttar isolering för det estetiska.
Men vart tar rören vägen? Hänger de bara löst ner mot marken?
 
  • Gilla
Ken
  • Laddar…
Krilleman
Om du åker runt lite i olika villakvarter och kikar på dylika installationer så ser man detta på nästan alla enheter.

Detta är mer standard än undantag.
 
  • Gilla
Ken
  • Laddar…
A
Hur vet du att det är proffs?

Inget av det man ser på bilden skulle man kunna vara stolt över.
 
  • Gilla
Ken
  • Laddar…
Jag isolerar en hel del värmepumpar hos privatpersoner, brukar också isolera utedelen till värmepumpen också. Jag brukar lämna mina jobb såhär. Bifogar bilder här nedan.

Men ja, sådär brukar det se ut när "proffs" har gjort det. :sweat:

Såg nu dock att det inte är riktigt samma typ av utedel. Den jag visa bild på jämfört med din alltså..
 
  • Isolerade rör och utedel av en värmepump vid en gul vägg, professionellt installerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumps installation med välisolerade rör som löper längs en gul vägg och ner mot marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
Krilleman
Precis, du visar ju en luft/vatten-pump, inte en Luft/Luft-pump.

Självklart är tät alu att rekommendera alla dagar i veckan på luft vatten typ monoblock, precis som du säger.

Men när man som röris berättar om kostnaden för isoleringen brukar kunden dra i nödbromsen.

Berätta gärna vad endast installationen av isoleringen på bild kostar slutkunden! :rolleyes:
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Precis, du visar ju en luft/vatten-pump, inte en Luft/Luft-pump.

Självklart är tät alu att rekommendera alla dagar i veckan på luft vatten typ monoblock, precis som du säger.

Men när man som röris berättar om kostnaden för isoleringen brukar kunden dra i nödbromsen.

Berätta gärna vad endast installationen av isoleringen på bild kostar slutkunden! :rolleyes:
Detta är UVbeständig plast. Finns ju alu1/okatherm, men det är inte lika snyggt tycker jag och inte lika bra.

Vet inte hur rörmokarn gör, men jag antar att dom lägger på lite extra på installationskostnaden på pumpen. För dom fakturerar nog aldrig kunden separat för isoleringen.

Ska jag vara ärlig vet jag inte exakt, men nånstans mellan 2-3tkr.
Å andra sidan har vi aldrig fått ett klagomål på de jobben jag/vi har gjort. (y):)
 
Krilleman
Jag vet faktiskt inte vad produkten heter, men våra isolerare prefabricerar liknande installationer måttanpassat i alu på lagret hos dom i någon form av stans/press/maskin.

Okatherm är ju inte tät. Passar inte så bra utomhus. Det monterar man ju bara på utrymningsvägar inomhus där vanlig plastplåt ej är godkänd. (Trapphus, garage osv)
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Jag vet faktiskt inte vad produkten heter, men våra isolerare prefabricerar liknande installationer måttanpassat i alu på lagret hos dom i någon form av stans/press/maskin.

Okatherm är ju inte tät. Passar inte så bra utomhus. Det monterar man ju bara på utrymningsvägar inomhus där vanlig plastplåt ej är godkänd. (Trapphus, garage osv)
Hmm, ok. Riktig aluplåt menar du? Med segmentböjar och sickar?

Inte tät? Hur menar du då? Har monterat det flertalet gånger utomhus, har även sett andra monterat det många gånger.
Kan dock inte svara på om det var Okatherm eller Ekamat, det är väl samma plåt men olika tillverkare.
 
A
Det ser ju hyffsat ut i alla fall....
 
K
L lordi skrev:
Förlusterna är nog försumbara på den korta biten, men jag hade själv lagt dit ett par snuttar isolering för det estetiska.
Men vart tar rören vägen? Hänger de bara löst ner mot marken?
Dom går igenom väggen strax under där bilden slutar.
 
K
electroluxaren skrev:
Hur vet du att det är proffs?

Inget av det man ser på bilden skulle man kunna vara stolt över.
En stor värmepumpsfirma. Dom borde va proffs. Min gamla installerade jag själv, såg mycket bättre ut.
 
K
T Touchofred skrev:
Jag isolerar en hel del värmepumpar hos privatpersoner, brukar också isolera utedelen till värmepumpen också. Jag brukar lämna mina jobb såhär. Bifogar bilder här nedan.

Men ja, sådär brukar det se ut när "proffs" har gjort det. :sweat:

Såg nu dock att det inte är riktigt samma typ av utedel. Den jag visa bild på jämfört med din alltså..
De där va ju riktigt snyggt!
Fast du borde ju sträcka den vita kabeln på bild 2 så den inte hänger snett! :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
A
R RSRC skrev:
Coolt
J a pp 3,5 år senare är det nog så...
 
T Touchofred skrev:
Jag isolerar en hel del värmepumpar hos privatpersoner, brukar också isolera utedelen till värmepumpen också. Jag brukar lämna mina jobb såhär. Bifogar bilder här nedan.

Men ja, sådär brukar det se ut när "proffs" har gjort det. :sweat:

Såg nu dock att det inte är riktigt samma typ av utedel. Den jag visa bild på jämfört med din alltså..
Vad heter produkten har du använt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.