Hej!

Jag bor i en souteräng kåk som jag har rivit ut den invändiga isolreingen i källardelen som bestod av 100 mm mineral ull samt reglar direkt mot oisolerad platta. När jag rev så var isoleringen lite "blöt" i neder kant men tråreglarna som låg mot betongplattan hade klarat sig bra.
Jag kommer att isolera och dränera under mark med Pordrän eller liknande. På insidan kommer jag att regla upp med plåtreglar och gips med luftspalt uppe och nere.

Det som ligger ovan mark är c:a 100 mm betong vägg som har ytan 1,2 x1,3 m samt sockeln som ligger 0,2 m ovan jord och är 18m.
Jag vet att det bästa vore att lägga isolering på utsidan, men det är inte att tänka på då fasaden endast sticker ut 1 cm utanför sockeln och skulle inte se snyggt ut.

Jag kommer endast att isolera på de delar som är ovan mark på insidan och kommer att använda frigolit för att slippa problem med mögel mm.

Behövs det isoleras på den lilla ytan?

Blir isoleringe effektiv då man kommer att ha luft spalt och cirkulerande luft mellan källarväggen och frigoliten.

Om man skall isolera på insidan vilken max-tjocklek på frigoliten bör man ha för att slippa risk för kondens?

Vart skall evt fuktspärr vid isolering ovan mark läggas, mellan frigolit och gipsskiva eller på utsidan på frigoliten mot källarytterväggen?
 
Svåra frågor..

Jag tvivlar på att isoleringen blir effektiv om du ska ha luftspalt mellan isoleringen & grundmuren. du bör sätta isoleringen direkt på grund muren.

Tjockleken på isoleringen för att slippa kondens är troligen omöjlig att svara på så här på rak arm.
Det beror ju på, fuktighet i luft & temperatur.

Jag skulle troligen skippa fuktspärren.
 
Släng iväg dina frågor och funderingar i ett mail till Isodrän.
Det skulle jag göra...
 
Hittade en länk till ett liknande problem i detta forum.
http://www.byggahus.se/forum/isolering/50439-tappar-jag-vaerme-nu.html
Där rekommenderas att isolera med max 45mm ovan mark, men sm sagt är det verkligen effektivt.
Funderar på att mura upp innerväggen på insidan bakom reglarna med 100 mm lättbetong på de ytor som kommer att hamna ovanför mark. 100 mm lättbetong kommer att motsvara c:a 45 mm cellplast i isolerförmåga.
I och med detta så kommer inte få cirkulation av luft bakom isoleringen som jag skulle få av cellplasten i och med att jag bygger innerväggarna med luftspalt uppe och nere.
Tänker jag fel, Lätt betongen är fuktokänslig och har bra isolerförmåga, visserligen så kommer jag att flytta daggpunkten inåt i väggen men det handlar om en vägg ovan jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.