Hej,

Ska bygga en isolerad friggebod (10 kvm) på plintgrund. Planen är att ha element så kunna hålla frostfritt eller varmare året runt. Endast kortsidorna får sol på sig pga omgivningen, den ena sidan på morgonen och den andra på eftermiddag och kväll.

Inga fönster, tanken är att i förrådet ha en extra frys, förvara kläder, färg etc.

Nu undrar jag lite kring isolering, och ventilation. Skulle vilja köra enklast möjliga upplägg.

Min nuvarande plan är att isolera golv (ca 150 mm), väggar (ca 95 mm) och tak (ca 150 mm). Tänkte inte plasta.

Sätta ”vanlig”/enkel tilluft på ”dörrsidan” nära golvet och frånluft på motstående vägg långt upp.

Väldigt lite fukt kommer tillföras inifrån, eftersom ingen är i förrådet mer än enstaka minutrar per dygn.

Frågor:
  1. Är det ok att skippa plast givet förutsättningarna?
  2. Kan jag i så fall använda glasull ändå, eller borde jag köra cellulosa/motsvarande?
  3. Har jag tänkt rätt kring ventilation (tilluft/frånluft). Borde jag sätta in en pax-fläkt för att förbättra situationen på varmare dagar?
Tacksam för all input!
 
Om försumbart med fukt tillförs från folk och fä, samt inget fuktigt och inget som står och avdunstar vätska förekommer så medför extra värme, (utöver yttertemperatur), att miljön blir torrare (än ute/ouppvärmd). Följaktligen behövs ingen ångspärr, och vanlig glas-/stenull bör fungera fint. Golv, väggar och tak måste vara ordentligt vindtätade dock, annars gör ullisoleringen inte mkt nytta.
Nu bor vi visserligen på landet med ett extremt högt tryck från smågnagare och insekter (getingar) men jag hade varit mkt omsorgsfull i att bygga gnagar- och insektstätt. Gnagare älskar mineralull, och värme, och mat.

Behövs inte mkt ventilation i obebodda torra utrymmen. En ventil räcker. Antar att dörren inte kommer att hålla villastandard och vara tät som en gummistövel? Då kommer det in fullt tillräckligt med tjuvluft runt dörren. Gäller bara att täta så gott det går, men utan att lyckas till 100%. :)
Det brukar inte vara så svårt. Jag har t ex en tunn förrådsdörr in till ett ekonomiutrymme. Den skevar mkt i dörrbladet. På sommaren är det 1 cm stor glipa i nedre hörnet, men på hösten/vintern tätar den sig automatiskt. Har även en friggebodsdörr in till samma ekonomiutrymme och även den är svår att få 100% tät då den rör sig över årstiderna. Har man en välbyggd dörr som faktiskt går att få helt tät året om så kan man lämna en liten bit utan tätningslist, eller använda dammlist istf tätlist.

Det är lite trial and terror för att hitta rätt "inställningar" som fungerar hyfsat bra över hela året. Går man ut t ex en ggn per vecka så kommer man efter ngt år att ha en hyfsad idé om vad som verkar ok. Det går att få bättre kontroll lite snabbare om man skaffar en temp-/fukt-logger, men det tar ändå ett år att se vad utfallet blir över ett års skiftande klimatförutsättningar. (Och ytterligare några år om man vill få med variationer mellan åren. :))
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om försumbart med fukt tillförs från folk och fä, samt inget fuktigt och inget som står och avdunstar vätska förekommer så medför extra värme, (utöver yttertemperatur), att miljön blir torrare (än ute/ouppvärmd). Följaktligen behövs ingen ångspärr, och vanlig glas-/stenull bör fungera fint. Golv, väggar och tak måste vara ordentligt vindtätade dock, annars gör ullisoleringen inte mkt nytta.
Nu bor vi visserligen på landet med ett extremt högt tryck från smågnagare och insekter (getingar) men jag hade varit mkt omsorgsfull i att bygga gnagar- och insektstätt. Gnagare älskar mineralull, och värme, och mat.

Behövs inte mkt ventilation i obebodda torra utrymmen. En ventil räcker. Antar att dörren inte kommer att hålla villastandard och vara tät som en gummistövel? Då kommer det in fullt tillräckligt med tjuvluft runt dörren. Gäller bara att täta så gott det går, men utan att lyckas till 100%. :)
Det brukar inte vara så svårt. Jag har t ex en tunn förrådsdörr in till ett ekonomiutrymme. Den skevar mkt i dörrbladet. På sommaren är det 1 cm stor glipa i nedre hörnet, men på hösten/vintern tätar den sig automatiskt. Har även en friggebodsdörr in till samma ekonomiutrymme och även den är svår att få 100% tät då den rör sig över årstiderna. Har man en välbyggd dörr som faktiskt går att få helt tät året om så kan man lämna en liten bit utan tätningslist, eller använda dammlist istf tätlist.

Det är lite trial and terror för att hitta rätt "inställningar" som fungerar hyfsat bra över hela året. Går man ut t ex en ggn per vecka så kommer man efter ngt år att ha en hyfsad idé om vad som verkar ok. Det går att få bättre kontroll lite snabbare om man skaffar en temp-/fukt-logger, men det tar ändå ett år att se vad utfallet blir över ett års skiftande klimatförutsättningar. (Och ytterligare några år om man vill få med variationer mellan åren. :))
Stort tack för dina kommentarer, mycket uppskattat! Angående bygga gnagar- och insektstätt, har du några tips?
 
1) Använd massiva material, såsom sten & betong, massivt trä, hela skivor istf duk/väv, metallnät och plåt, och undvik plastmaterial så långt det går. Detta gäller primärt det yttre skyddet.
2) Bygg tätt, tight, omsorgsfullt/noggrannt. Det får inte finnas springor, håligheter, eller skador på t ex skivmaterial. Allt sådant är "inbjudningar" till att använda gnagartänder.
3) Gnagare anfaller från alla håll, dvs även uppifrån. De kan klättra snabbt och effektivt rakt upp bara ytan är lite skrovlig/ojämn, och de hoppar som skjutna ur en kanon.
4) Använd ordentlig listning invändigt. Det minskar risken att de tar sig in genom innermaterialet (typ gipsskivor) om de ändå lyckats ta sig in i golv/väggar/tak. De klassiska bilderna med små hästskoformade hål nere vid gplvet eller uppe vid taket är sanna. Precis så ser det ut. Det blir i stort sett alltid glipor i övergångarna mellan vägg och tak/golv. Där krävs minst arbete för att gnaga upp ett lite större hål som de kan komma igenom, och kanterna runt springorna är perfekta att sätta små sylvassa gnagartänder i. Lättuggat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.