Planerar en tillbyggnad på ett stenhus. Tillbyggnaden skall, lika huset, byggas i stenmaterial. Taket på tillbyggnaden skall vara en terrass.
Det är önskvärt att taket är gjutet i betong och inte är av träbjälklag. Ett annat önskemål är att terrassens yta är betong eller frostsäkra plattor.

Vad jag förstår skall taket vara isolerat och dessutom tätat. Det låter vettigt men jag får inte riktigt ihop det hela och behöver er hjälp.

Såhär hade jag tänkt bygga det hela: 10cm betong som innertak, 5-10cm cellplast som isolering, 5mm membran/tätskikt, 5cm betong eller frostsäkra plattor. Lutningen ca 2%.

Det jag inte vet är vilket material skall jag använda som membran/tätskikt. Några förslag?

En annan fråga uppstår om jag väljer att sätta plattor som finish. Hur gör man vid slutet, dvs där hängrännan skall vara? Det måste vara någon sort dropplist eller liknande. Om man gjuter en betongkaka över isoleringen så kan man alltid gjuta ut en bit extra, just för hängrännan men hur gör jag om jag vill sätta plattorna direkt på tätskiktet?

Det hela hade varit mycket enklare om man kör med träbjälklag men då måste konstruktionen ventileras och det verkar komplicerat med 2-3 % lutning.
 
Ett alternativ är att hela terrassen byggs inglasad. Då slipper man hängrännan och kan hålla låg bygghöjd då man inte behöver isolera allt för mycket. Vad tror ni om detta alternativ?
 
Lyfter tråden igen då jag står inför liknande frågeställning....
 
Efter att ha forskat runt och pratat med olika branschfolk så blev det såhär: konstr.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag står inför ett liknande projekt med utbyggnad med takterrass. Nyfiken på om konstruktionen fungerat bra? Hur är det med stegljud?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.