Jag ska bygga två barnrum på gaveln av övervåningen i mitt 40-talshus. Idag är det ett centralt placerat rum och två rejäla oisolerade kattvindar under snedtaken. Nu har jag byggt en delande vägg mitt i rummet i nockens längdriktning och hängt upp innertaket med sin spånisolering o reglar i två takåsar på vinden, så att jag kunnat riva kattvindsväggarna som burit upp innertaket. Jag har alltså inga takstolar, utan takåsar och på dem stående vattbrädor, som bär upp tegeltaket.

Inom några år kommer jag att riva yttertaket och sala på nya takstolar, isolera och bygga upp luftspalt och på med råspont mm. Men detta kommer inte att ske på några år. Så nu till problemet i barnens nya rum:

När jag idag bygger ut rummen med nära full bredd under sneddtaken har jag ju en oisolerad yta upp mot undertak. Denna måste jag nu isolera underifrån och förse med innertak. Jag tänkte spika på "stående" reglar mellan takåsar och yttervägg, isolera, sedan glespanel och sedan gips. Innertaket ska alltså vara målad gips. Under vattbräderna finns idag ett utrumme om några cm, under den sitter masonite. Ingen egentlig genomgående luftspalt, men ändå...

Frågor:

Ska jag ha spalten kvar nu och isolera upp mot masoniten, eller ska jag ha bredare reglar och trycka isoleringen ända upp mot yttertaket? Temporärt under något år medför det då ingen luftspalt! Jag måste då riva bort vattbräderna när jag isolerar när jag gör nya yttertaksprojektet om någar år, för annars finns ju spalten kvar mellan isoleringslagren, det kan väl inte vara bra? Jag hade annars tänk att bara såga upp yttertaket så pass att isoleringen kan falla ut på vindsbjälklaget.

Ska jag i nuläget ha plast i taket och var ska den i så fall ligga?

Andra tips och ideer?

/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.