Hej,

Vi bor i ett stenhus som är byggt i början av 60-talet. Till hösten planerar vi att byta kök.

I samband med köket så tänker vi även bryta upp golvet och byta avlopp, samt lägga in vattenburen golvvärme i hela köket + hallen (30m2).

Idag ligger golvet (plastmatta) på golvspån som ligger på golvreglar som är ca 15cm höga. Dessa ligger direkt på mellanbjälklaget. Kan tillägga att det är uppvärmd sutterängdel under.

Min tanke har varit att lägga ca 10-12 cm frigolit, på med golvvärmeslang, och sedan gjuta en platta ovanpå det. Problemet är att betongen måste torka i ca 3 månader. Funkar inte.

Alternativet har istället varit att lägga frigolit 10-12 cm, sedan gjuta in golvvärmen med EPS-Cement och flytspackla ovanpå. Läste ngnstans att EPS-cement inte var bra att gjuta in golvvärmerören i... vet inte riktigt varför. Vet flera som gjort det..

Eller bara flytspackla.... blir dock dyrt att flytspackla så tjockt på en så stor yta.

Lite drygt å in å slafsa med betongbilen i hallen om det skulle visa sig att "snabbtorkande betong" funkar.

Ja... va tror ni? Vilket alternativ kör jag på? Andra lösningar?

Tack för svar!

/Mackan
 
Kör med flytspackel 30 m2 är inte så stort ändå. Kolla vad du kan få tag på bra pris, det går ju åt en del.
 
Skall du ha betonggolvet för att kunna lägga klinker? Annars finns det ju golvvärmekassetter (har för mig jag sett sådana på RiR) som blir bärande konstruktion vid cc60 och som man sedan kan lägga brädgolv på. Är dock inte 100% på att det var isolering undertill på kasetterna, så då får man väll peta in det mellan reglarna.
 
Har en liknande situation och utan att ha kommit till någon slutsats har jag även sett en lösning här där man lägger spårad golvspån med värmeplåtar på befintliga reglar (cc 600), kör golvgips ovanpå det och sedan flytspacklar upp en kaka för att klara böjstyvhet för klinkers ovanpå.

Lägga golvvärmeslingan i EPS fungerar givetvis men rekomenderas ej då EPS isolerar och då även isoleringen hindra värmen att spridas vilket motverkar syftet med golvvärmen. Slingorna bör med andra ord vara ovanpå EPS och enklast (tycker jag) i flytspacklet. Om du är orolig för bygghöjden ovanpå flytspacklet tänk på att kolla vilken höjd som krävs och om du får räkna in keramikens tjocklek i denna hjöjden. Ibland behöver man inte flyta så mycket som man tror

// Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.