Hej.

En fundering gällande isolering och ångspärr i garage..

Snickare har byggt mitt garage men har lämnat skivning av OSB och gips på insidan till mig. Jag hade bara tänkt att ha värme på under vinterhalvåret så att det alltid är runt 10-13 grader. Väggarna är inte så värst tjocka, de har satt vindpapp, sen en 95’a stenull ytterst, sen ångplast och på det en 45’a isolering. Nu blev jag dock lite orolig när man har läst på en del forum. För om man bara har tänkt att ha värme på under den kalla årstiden så verkar man riskera att få fukt på utsidan av platsen under vår/höst och risk för fuktskador i stomme? Bättre hade kanske varit att använda ett ångtrögt skikt eller inget alls.. Men om man nu skulle kört utan plast så kanske inte stenull eller glasfiberisolering hade varit det bästa materialet. Oavsett så känns det lite för sent att ändra på det nu..
Om man alltid har elementet inställt att hålla 10-13 grader, kommer man klara sig från problem då? Eller måste man upp i högre temperaturer..
Eller har det ingen större betydelse när man har så förhållande lite isolering som 95mm utanför plasten så att ev fukt på utsida plasten ändå kommer att vädras ut ändå?

Läste nedan på nån sida..

”Daggpunkten är då den varma, fuktiga inomhusluften är så pass nedkyld att den omvandlas till kondens.

Teoretiskt sett sker detta cirka 200 mm ut i isoleringsmaterialet. Har du mindre än 200 mm isolering, kommer inneluften alltså som tumregel att kondensera först på den andra sidan av isoleringen och då ventileras den bara bort.

Men har du mer än 200 mm isolering, uppstår kondensen inne i isoleringen.”

Så om man har mindre än 200 mm isolering som i mitt fall så kanske det inte spelar nån större roll om man nu har ångspärr..?

I tak hade jag tänkt att ha runt 250-300mm isolering. Plattan är isolerad, om det nu har nån betydelse i frågan.

Kan även tillägga att jag bor rätt nära kusten, antar att det är lite mer fukt i luften här än in mot land..

Väldigt tacksam ifall någon ”fackman” eller kunnig hade kunnat svara på detta. Behöver nämligen börja skiva ganska omgående då garageporten snart kommer att monteras.

Tack på förhand.
 
Redigerat:
Detta ska framgå av fuktsäkerhetsprojekteringen som din entreprenör måste ha gjort enligt BBR.
 
H huggan skrev:
Detta ska framgå av fuktsäkerhetsprojekteringen som din entreprenör måste ha gjort enligt BBR.
Saken är den att jag hade tänkt att bygga garaget själv, men då jag insåg att jag inte skulle ha tiden så fick jag tag på en snickare som gjorde jobbet. Så jag har inte något fuktsäkerhetsprojektering.
 
Man kan beräkna ångenomståndets påverkan vid varje given temperatur och se var någonstans i väggen kondensen fäller ut. I ditt fall är det stor risk för att det är fel sida kondensskyddet.
 
H huggan skrev:
Man kan beräkna ångenomståndets påverkan vid varje given temperatur och se var någonstans i väggen kondensen fäller ut. I ditt fall är det stor risk för att det är fel sida kondensskyddet.
Aj då, låter nästan som att man skulle skära bort plasten
 
Hur gjorde du till slut?
 
Tomture61
Man kan säga så här , utan att få en beräkning från en byggnadsingenjör så kan man enbart komma med gissningar .
Vilken medeltemp det är där byggnaden ska bo , vilken temp i byggnaden , tjocklek på isoleringen , hur ytterväggar / tak är konstruerade .

För att vara mera safe så kan man använda en ångbroms istället eller cellulosaisolering , eller bägge tillsammans .
Att sätta diffspärren direkt bakom byggskivor kan också vara en väg , men då måste byggnaden vara uppvärmd under den kalla perioden .
OBS , Ibland kan en isolerad byggnaden vara kallare på insidan än det är utanför .
 
C Camtec skrev:
Hur gjorde du till slut?
Hej.
Pratade med teknisk support på PAROC gällande 95 + 45 med plast emellan och fick lite hjälp med beräkningar. De rekommenderade att hålla iaf 15 grader även under vår/höst. Sen pratade jag med en husbyggarfirma som även bygger garage, de brukar rekommendera att hålla minst 10-13 grader med denna konstruktion, och de har aldrig hört att kunder fått problem. Men håller man15 grader så borde man ju va safe. Dock lite högre temp än jag hade tänkt från början, så med facit i hand så hade jag nog valt ångbroms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.