Eftersom jag tänkte påbörja en större renovering av mitt gamla korsvirkeshus tänkte jag höra om någon vet om man kan, och i så fall hur man tilläggsisolerar inomhus mot lervägg? Material mella ler och isolering? Fuktspärr? Tacksam för alla förslag och synpunkter.
 
Totte_S
Sökte lite och det verkar klent med info, men här har du en sida att smygkolla på  ;)

http://www.njs-bygg.se/site/renovering.htm

Whoops! så fel det kan bli, inte mycket kött på benen kanske, men firman kanske kan ge lite tips
 
Vilken typ av lervägg?

Lerstens väggar har jag hört att man inte skall ha plast på insidan för denna stenen behöver en del fukt för att inte vittra sönder.

Dock har vårt hus (delvisa lerstensväggar) tilläggsisolerats på 70 talet med plast och det verkar ha klarat sig bra......
 
Totte! Det verkar som din länk inte kom med i ditt meddelande.
Då en fuktspärr är viktig i ett nytt hus råder väl ingen tvekan om, men att sätta upp plast i ett gammalt hus bär emot. Fler idéer eller förslag mottages tacksamt.
 
Nja, det kan gå lång tid, TN, innan man märker något med plast innanför lerstensväggen. Goda vänner sålde sitt lerstenshus förra året; de hade bott där ca 20 år men var lite misstänksamma vid försäljningen eftersom de hört berättas hur förre ägaren renoverat ytterväggarna - på den tiden var man inte lika uppmärksam och det var vanligt att isolera på detta sätt. Säljarna tog in besiktningsman (duktig sådan!) som så fort han kom in i huset kände av problemet. Jag var själv med när besiktningsmannen gjorde ett litet hål i väggen och pillrade ut en bit av isoleringen (som alltlså låg innanför fuktspärren) - och den luktade faktiskt och var svagt fuktig! Ingen av oss hade känt något under alla år.

Huset såldes med avdrag för nedtagning av insidan av ytterväggarna. En ganska stor operation således - och stort avdrag. I detta fall var ju säljarna mycket seriösa som själva bekostade besiktning. Även köparna lät besiktiga huset - men stommen var också från 1700-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.