Jag bygger nytt, men med en stor portion återbruk.

Nu gäller frågan om var jag bäst använder de ca 100m2 frigolitskivor (vit cellplast) som jag har? De är 120x60 cm och 5 cm tjocka.

Jo, jag vet hur brandfarligt det är :)

På plats har jag nu ett flyttat 79-tals hus där jag rivit ut det mesta utöver stommen och isoleringen i ytterväggarna. Huset har träbjälklag och står på betongbalkar.

1. Yttertaket… jag kommer att ha plåttak och underlagsduk under. Därefter ca 35 cm isolering. Innerst kommer plasten och sedan blir det innertak i gips.
Spontant skulle jag vilja ha en skiva cellplast närmast underlagsduken och sedan gullfiber, men är cellplasten för fukttät? Vore det bättre att ha den innerst före byggplasten?

2. Golvisolering… Bjälklaget är 30 cm tjockt och har idag uppskattningsvis 15 cm gullfiber och 15 cm kutterspån. Jag vet ju att kutterspånet är bra för att ta upp och torka ut fukt, men funderar på att ha mer och effektivare isolering och bara behålla 5 cm kutterpån nederst. Om jag skulle använda cellplasten här, visst vore det då bäst direkt under golvspånskiva och byggplasten?

3. Tilläggsisolering yttervägg… Jag har tagit av fasadpanelen och tänkte regla upp ytterväggen. Här är det också möjligt att använda cellplasten mellan reglarna och innanför ny Vindpapp. Men frågan är om det blir för fukttätt på fel ställe?
 
MrJay
Frigolitskivorna du har lämpar sig bäst som tjälisolering eller på yttervägg som isolering med puts på. Har tyvärr ingen erfarenhet av att använda dessa som isolering i en vägg.

Beroende på hur plåttaket är så borde du ha en luftspalt under råspont och sedan din isolering och plast. Man kan faktiskt ha cellplasten mot luftspalten som isolering så slipper du problem med kondens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.