Har ett gammalt hus där idag läkten ligger direkt på undertaket som är av brädor som ligger om lott istället för råspont. Jag funderar att isolera utifrån med cellplast. Dett ger mig huvudbry?
 
Förstår jag dig rätt? Du har alltså ingen slät yta att lägga cellplasten på? utan det påminner om typ lock panel på yttertaket?
 
Jag tror att det kan vara lite besvärligt att få till bra. Men om man lyckas täta öppningarna som bildas i dalarna längst upp och längst ner så bör det fungera. Det blir ju ofta en luftspalt ändå som måste tätas när man tilläggsisolerar på det här viset, men normalt under råsponten.
 
Per-Erik skrev:
Förstår jag dig rätt? Du har alltså ingen slät yta att lägga cellplasten på? utan det påminner om typ lock panel på yttertaket?
Jo, det kan man säga, det blir altså en luftspalt på ena brädan. Är detta en nackdel?
 
jon_h skrev:
Jag tror att det kan vara lite besvärligt att få till bra. Men om man lyckas täta öppningarna som bildas i dalarna längst upp och längst ner så bör det fungera. Det blir ju ofta en luftspalt ändå som måste tätas när man tilläggsisolerar på det här viset, men normalt under råsponten.
Vet ej hur man skulle täta mellan "dalarna", brädorna är inte direkt raka, de e gammalt handhyvlat. De ligger lodrät istället för vågrätt som man lägger råspont. Vågar ej ta bort det för jag tror det håller konstruktionen.
 
Nej, de bär bara pannorna. De ligger på åsar som i sin tur vilar på gavlarna och eventuella mellanväggar. Du kan utan risk riva bort bräderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.