Behöver några grundläggande kunskaper vid nybygge.
Funderar på att köpa en utländsk husbyggsats i lättviktstål.

1. Finns det något sätt att få ett godtagbart isolerings U värde i en vägg som endast är 15cm? Finns det någon extra effektiv isolering?

2. Finns det någon konkret lag som stoppar ett bygge när isoleringen eller det totala hus u-värdet är för högt, eller får jag bestämma själv hur bra eller dålig värmeisolering jag vill ha?


3. Finns det någon möjlighet att använda 2-glasfönster i Norra Sverige. Automatisk katastrof eller till och med olagligt?

4. Kan man kompensera dåligt isolerade väggar och fönster med superisolerade tak och golv.

Tacksam för tips och råd.
 
Bob_the_builder
Så här är det:

Det är Boverkets byggregler (BBR) som utgör "lag" i det här fallet. Dem måste du följa och i samband med bygganmälandu måste visa att din konstruktion uppfyller energihushållningskraven. Det är det totala u-värdet kontra kravnivån som är intressant (benämns Fs resp Fskrav i BBR). Det innebär att man kan kompensera dåligt isolerade väggar/fönster med tokisolerat tak. Det finns inga specifika krav i övrigt i BBR, utan hur du beter dig för att uppfylla kraven är ditt problem.
 
ryggen skrev:
1. Finns det något sätt att få ett godtagbart isolerings U värde i en vägg som endast är 15cm? Finns det någon extra effektiv isolering?
Inte såvitt jag vet. Låter ganska tunt i mina öron.


ryggen skrev:
2. Finns det någon konkret lag som stoppar ett bygge när isoleringen eller det totala hus u-värdet är för högt, eller får jag bestämma själv hur bra eller dålig värmeisolering jag vill ha?
i BBR kap 9:2 anges exakt hur mycket energi ett hus får lova att släppa ut för att man ska få lov att bygga det. Om du inte uppfyller dessa krav så kommer du inte att få igångsättningstillstånd av kommunen.
PBL (plan och bygglagen) hänvisar till att byggnader som uppförs skall utformas enligt kraven i BBR, så det är ett konkret lagkrav.


ryggen skrev:
3. Finns det någon möjlighet att använda 2-glasfönster i Norra Sverige. Automatisk katastrof eller till och med olagligt?
Går, om du lyckas bevisa att du med 2-glasfönster och 150 mm isolering klarar kraven i BBR, vilket är högst osannolikt.


ryggen skrev:
4. Kan man kompensera dåligt isolerade väggar och fönster med superisolerade tak och golv.
Bara till en viss gräns. Troligvis inte så att du klarar kraven i BBR.
 
Boregler gäller för hus man ska bo i. Om du ska bo i huset, varför snåla på isolering? låter heldumt i mina öron.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.