Hej har två frånlufts rör på 10 cm, som går från grannarna under. De går fritt efter en vägg i garderoben.
De kommer från deras kök (dock ingen direktkopplad köksfläkt hos dem utan bara frånluft)

Rören är skarvade med gaffa tejp.

Mitt problem är nu att jagvill isolera dem då de läckerin mycket kyla på vintern.

Vad finns det för regler? Går det bara att klä in dem i glasfiberväv och gipsväggar?

All hjälp uppskattas enormt!

Tack,
Christer
 
K
Det är väl säkrast att höra med värden eller styrelsen innan du gör något, kanske vill de göra det själva så slipper du besväret!

Ska du inte isolera dem med någon gullfiber utan bara dölja dem bakom en gipsskiva finns det inte några regler. Tror knappast att de behöver vara åtkomliga
 
Fråga 1: var kommer kylan från? Fråga 2: Rören verkar felaktigt installerade, se till att det görs rätt om det är skarvar med tejp?! Det finns rörisolering med typ hönsnät på som inte är jättesvår att isolera med, googla.
 
Bild?
 
Tack får kolla medföreningen. Kyllan från vinden då bjälklaget är dåligt isolerat vid rörgenomgång

Bild på g :)
 
Som ni ser har jag lyft bort gip Renoveringsprojekt med avlägsnat takstaket och exponerat bjälklag med vita rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
staket på gamla vastaket och bjälklaget var nästan helt tomt...
Renoveringsprojekt med avlägsnat takstaket och exponerat bjälklag med vita rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Täta ordentligt vid genomföringen så det inte blir luftläckage och isolera med mineralull.
 
K
Tycker att det är föreningens problem. Inte bra om du själv isolerar och det sedan blir fuktskador för att du inte har korrekt ångspärr/ångbroms... tolkade det som att det var själva röret du ville dölja, inte att det drog från ett stort hål i taket :/
 
Tack för tipset. Jo det dog nog mäst fråndet tidigare hålet. När jag tog bort innergipstaket såg jag att bjälklagsfaket mer eller mindre var tomt, bara lite mineralull kring rören, samt att det inne fans någon botten på bjälklaget annat en gipset och gipset har aldrig varit tätt kring rör eller andra kanter. Så det var sjukt mycket kyla här föra vintern innan renoveringen. Och skulle gärna fixa det innan det blir vinter på riktigt :)

Det finns Inga regler om att det måste vara stenull för brandperspektiv?

Ps oavsett om jag eller föreningen för det så vill jag ju i skrift ha att lösningen är den rekommenderade av styrelsen.

Fråganhär är att om jag inte hjälper dom att forma sin rekommendation eller be dom göra det kommer inget hända på väldigt lång tid...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.