Hej på er, hade lite funderingar om 'vart' jag skulle börja tråden, men vi får väl se om det blev rätt ;)

#Huset är byggt på 30talet och har torpgrund i betong/sten. ca 80m2 ca 1,50m i krypgrunden.
Stora fuktproblem i krypgrunden.

#Status: allt mellan golv och trossbotten skall och behöver bytas.

#planerade åtgärder i stora drag..
ordentlig dränering utanför grund,
Borttagning av golv/bjälklag (hela golvkonstruktionen)
städning från allt som inte är "sten" i grunden.
30-40cm lecakulor på grund
Nytt bjälklag,trossbotten, isolering, golvvärme, kilsågad 40-60cm gran som golv.

Jag hade tänkt att bibehålla torp/plintgrunds principen, men växelvarm grund, dock så använder vi inte kakelugnarna så frekvent så det går att ha det på det gamla sättet, sedan har vi ju ett fuktproblem som förhoppningsvis blir omhändertaget vid dräneringen.

Försvarstal för Lecakulorna ;)
Personligen så anser inte jag att en plastmatta på marken är äns tänkbart i mitt fall, så antingen singel eller Leca,
Jag vill att fukten ska kunna 'jämnas ut' och att markskicktet ska kunna ta emot fukt från luften, Lecan har lättare att temperaturanpassa sig för luften och bör (?) få mindre 'daggutfälning'

Tittar vi på golvkonstruktionen, så initialt så tänkte jag mig att inte ha fuktspärr.. men med 60cm breda golvplank så blir det problem.. och med gollvärme på vintern så blir rörelsen för stor i golvet (torrt vinter / fuktigt sommar)
Nästa problem blir om man tänkte köra med alluplåtar för golvvärme slangarna.. dessa kommer ju agera fuktspärr.. och fukta isoleringen..
Så en tanke vore att ha Termoreflekt under trossbotten för att inte få så stora temperaturskilnader mellan trossbotten och luft spalten (som är över en meter till lecakulorna)
Termoreflekt'en kommer även agera fuktspärr, och som jag inbillar mig.. -på rätt ställe
OM man nu kör med Thermoreflekt'en är det inte direkt olämpligt att ha allureflectorplåtar för golvvärmen? det blir ju två fuktspärrar med isolering i mellan..

tyvärr får jag inte lämna någon länk till Termoreflekt förrän jag postat 5ggr..
 
-försöker att kristallisera frågan :blushing:

Tydligen kan man lägga "golvvärme reflektor plåtarna" något isär, samt att man kan köra med kortare plåtar, vilket gör att de får mindre "fuktspärr"funktion..

MEN finns det nackdelar att lägga ett fuktspärrande skikt under trossbotten?
(av typen Thermoreflekt)
 
Detta med att värme skulle spridas från kakelugnarna ner i grunden är något jag inte tror på. Det kan inte vara en avgörande mängd värme som sprids på det viset. Däremot värms grunden en del om man har dåligt isolerade golv. Om du har problem i dag och har för avsikt att förbättra isoleringen i golvet tror jag att du kommer att förvärra fuktproblemen. Dränering är givetvis bra, men fortsätt hålla koll på fukten i grunden.

Golvvärme är väl inte helt lyckat ihop med tjocka breda plankgolv. Risk att golven spricker och värmen har problem att komma igenom.

Tills dess att motsatsen är bevisad klassar jag thermoreflekt som båg. Det är olika förutsättningar i rymden och på jorden. Därför bör man ha olika sorters isolering.

Erik
 
Tackar för feedback! Uppskattas!

Avemo skrev:
Golvvärme är väl inte helt lyckat ihop med tjocka breda plankgolv.
Jo, jag vet, det är därför jag funderar på fuktspärr under trossbotten..(mindre fuktkvotsändring i trät) Nästa ertapp blir att få systemet arbeta med långsamma temperaturväxlingar (steglös temperatur/frammatning av vattnet i systemet)

Avemo skrev:
Tills dess att motsatsen är bevisad klassar jag thermoreflekt som båg. Det är olika förutsättningar i rymden och på jorden. Därför bör man ha olika sorters isolering.
..vanig allufolie på varsin sida av en filt gör samma jobb.. inget hokuspockus ;)
att reflektera kyla eller värme med metallfilm och en luftspalt i mellan är ju inte "rymdforskning" :D

Varför jag funderade på just thermoreflekt i stället för 'byggplast' är det att 'byggplast' kommer kondensera den varma sommarluften medan thermoreflekt'en skulle troligen inte göra det alls..Sedan OM den änns isolerar lite eller mycket jämfört med byggplast fär man se.

Teoretiskt så skulle inte Thermoreflekten fungera särskilt bra om den planerades innuti en vägg (troligen likvärdigt med en plastad filt)
Men placeras den 'öppet' så är det inget konstigt med att den reflekterar kyla/värme.
Så jag tror den åtminstone KAN fungera mycket bra..


Men placeringen av fuktspärren? att lägga den UNDER trossbotten? dumt?
 
Hejsan

Är riktigt intressant tråd det här.
Det är så att min grund är från 30 cm till ca 1 m höjd.
När man läser alla ämnen om krypgrund el torpargrund så finns det många olika svar från folk.
Vilket inte jag blir klok på.
Nu är det så att jag skall bryta upp golvet på 2 ställen i huset. Så att jag kommer åt grunden.
VAd jag vet så ska det inte vara några fuktprobelm med bjälkar osv. Har vart nere med ett videoendoskåp.
Tanken är att jag ska försöka att få golven bättre isolerade.Vi har ventilation till grunden i alla 4 väder streck.
Men då är frågan vilken av alla dessa förslag som ses som det bästa.
1. En del säger att lägga plast på botten?
2. En del säger leca kullor eller tvättat grus alt bara sand?
3. Isolera inte under golvet för då blir det problem med fukt?
4. Isolera under golvet sen golvspånskivor och sen golv?
5. Isolera grunden + att man ska lägga plast på botten?
6. Spruta in polyretan?

Villket är rätt? Så vilket av dessa ämnes trådar man läser så är det olika svar.d^_^bq(;^;)p
 
Difus skrev:
Jo, jag vet, det är därför jag funderar på fuktspärr under trossbotten..(mindre fuktkvotsändring i trät) Nästa ertapp blir att få systemet arbeta med långsamma temperaturväxlingar (steglös temperatur/frammatning av vattnet i systemet)
Jag tror inte att problemet är fukt underifrån. Fuktkvoten i träet bestäms av relativa luftfuktigheten inomhus. Det är alltid torrare inomhus på vintern än på sommaren. Om golvet är varmare än rumsluften så kommer det att bli torrare än utan golvvärme. De breda kilsågade golvplankorna kommer att behöva vara ganska tjocka varvid de får en isolerande effekt. Då måste detta kompenseras med högre vattentemperatur vilket ger ännu torrare brädor. På sommaren är det fuktigare inne och golvvärmen är avstängd.

Difus skrev:
..vanig allufolie på varsin sida av en filt gör samma jobb.. inget hokuspockus ;)
att reflektera kyla eller värme med metallfilm och en luftspalt i mellan är ju inte "rymdforskning" :D

Varför jag funderade på just thermoreflekt i stället för 'byggplast' är det att 'byggplast' kommer kondensera den varma sommarluften medan thermoreflekt'en skulle troligen inte göra det alls..Sedan OM den änns isolerar lite eller mycket jämfört med byggplast fär man se.

Teoretiskt så skulle inte Thermoreflekten fungera särskilt bra om den planerades innuti en vägg (troligen likvärdigt med en plastad filt)
Men placeras den 'öppet' så är det inget konstigt med att den reflekterar kyla/värme.
Så jag tror den åtminstone KAN fungera mycket bra..


Men placeringen av fuktspärren? att lägga den UNDER trossbotten? dumt?
Om bjälklaget är så dåligt isolerat att det är många grader varmare än marken i grunden kanske man kan spara lite på att ha en reflekterande yta mot grunden. Jag vidhåller att värme endast i ringa omfattning lämnar huset genom strålning utom vid fönstren, och där vill du inte ha folie gissar jag. I rymden däremot finns ingen luft utan all värmetransport sker genom strålning.

Varför skulle fukt kondensera på plast men inte på folie? Är ytan kall och luften fuktig blir det kondens även om ytan är blank.

Beträffande fuktspärr vet jag bara att den brukar sitta på den varma sidan om isoleringen.

Erik
 
Avemo skrev:
Jag tror inte att problemet är fukt underifrån.
Säkert olika på olika hus, men vi har ett hyfsat undertryck i huset även utan våra två kakelugnar och en rörspis och två köksspisar igång..
Och lite vill jag gardera mig, då jag idag har en länspump med flottörstyrning i källaren (helt sant!) Så även om jag lyckas få grunden 'mycket bättre' är jag inte säker på att det någonsin blir bra. Så jag får 'räkna med' att det kommer finnas fukt från marken även i framtiden.

Avemo skrev:
golvplankorna kommer att behöva vara ganska tjocka varvid de får en isolerande effekt. Då måste detta kompenseras med högre vattentemperatur vilket ger ännu torrare brädor. På sommaren är det fuktigare inne och golvvärmen är avstängd.
Brädorna blir efter hyvling 25-30mm och vi tänkte köra med alluplåtar under för att sprida värmen och så att den överförs på "bästa sätt". vattentemp 27grader är max vad man får köra, och det bör räcka som 'grundvärme', sedan toppas det med kakelugnarna.


Avemo skrev:
Om bjälklaget är så dåligt isolerat att det är många grader varmare än marken
På grund av undertrycket i huset så drar det in genom kattgluggarna genom grunden, rakt in i huset , så det är mycket marginell värme som går "mot vinden" i vårat fall (just nu..)..

Avemo skrev:
Varför skulle fukt kondensera på plast men inte på folie? Är ytan kall och luften fuktig blir det kondens även om ytan är blank.
Japp, sant, men en yta som har en luftspalt (helst vacum) har mycket lätt att få den temperatur som omgivningen har (vanlig termos teori) och då får du ingen kondens.
Plast med luftspalt skulle reagera lika dant, så jag tror inte så mycket att just allubiten har någon stor påverkan att reflektera värmestrålningen, och kyla är ingen 'strålning' så åt det hållet tror jag inte heller att den gör något.. Bäst funktion tror jag den har om man skulle tapetsera med den på insidan av väggarna d^_^b
Tar man ETT lager med plast, så kommer dock plasten ha samma temp som bjälklaget och du kommer få kondens (sommartid)

Avemo skrev:
Beträffande fuktspärr vet jag bara att den brukar sitta på den varma sidan om isoleringen.
Kan det vara så att "normala" vanliga hus har ett övertryck och då vill man ju stoppa vandringen på insidan, men ett äldre hus som mitt så är det ju undertryck??

-Skulle mitt hus haft "normala förhållanden, så hade jag inte kört med någon fuktspärr alls! utan nöjt mig med ett lecalager eller singel emot marken.
 
Ville bara fylla på med att jag efter noggrann fundering (och mycket förtret) kommit fram till att skippa golvvärme och köra på klassiska radiatorer..

Sedan "skall" det i normala hus vara en fukt eller ång-spärr närmast under golvet, vilket troligen gör att du inte kan/bör ha ytterligare en fuktspärrspärr under trossbotten..
Bara för att trilskas, så är jag inte 100% säker på att det är bäst i mitt fall..
Någon som vet om man kan ha en ångspärr under golvplanken OCH en fuktspärr under trossbotten utan att det blir "för" instängt??
Och detta är då UTAN golvvärme.
 
Difus skrev:
På grund av undertrycket i huset så drar det in genom kattgluggarna genom grunden, rakt in i huset , så det är mycket marginell värme som går "mot vinden" i vårat fall (just nu..)..
Det är normalt undertryck i alla hus. Finns det springor där det drar in kalluft är det givetvis en förlust, men det minskar inte en eventuell förlust genom vindsbjälklaget.
Difus skrev:
Japp, sant, men en yta som har en luftspalt (helst vacum) har mycket lätt att få den temperatur som omgivningen har (vanlig termos teori) och då får du ingen kondens.
Plast med luftspalt skulle reagera lika dant, så jag tror inte så mycket att just allubiten har någon stor påverkan att reflektera värmestrålningen, och kyla är ingen 'strålning' så åt det hållet tror jag inte heller att den gör något.. Bäst funktion tror jag den har om man skulle tapetsera med den på insidan av väggarna d^_^b
Tar man ETT lager med plast, så kommer dock plasten ha samma temp som bjälklaget och du kommer få kondens (sommartid)
Vakuum kan man tyvärr inte ha i bjälklaget, men man kan ha något annat som är bättre än luftspalt, och det är isolering. Med mycket isolering i golvet håller bjälklaget samma temperatur som kryputrymmet. Det blir ingen annan temperatur av luftspalt och plast. På sommaren är grunden kallare än utomhus och kallare än inomhus. När varm utomhusluft kommer in i grunden och kyls av ökar den relativa luftfuktigheten. Kommer den över 100% blir det kondens oavsett material på blindbotten. Kommer den över 70% finns det risk för mögel på organiskt material. Man skyddar blindbotten i första hand genom att vidta åtgärder så att luftfuktigheten i grunden understiger 70%.

Ett gammalt och beprövat sätt är att ha dålig isolering i golvet. Då blir blindbotten varmare än kryputrymmet och hela grunden blir varmare än med bra isolering. Därigenom minskar relativa luftfuktigheten och därmed risken för kondens. Nackdelen är kalla golv och stort värmeläckage.

Man kan täppa till alla ventiler och ställa in en avfuktare. Dyr i drift, men man kan ha mer isolering.

Man kan ha en blindbotten av cellplast. Cellplasten är oorganisk och möglar inte. Träet ovanför blir varmare och därmed torrare. Metoden är inte oomtvistad.

Man bör ha plast på marken för att hindra markfukt från att avdunsta. Thermoreflekt skulle möjligen vara bra att lägga på marken i grunden. Den kan då reflektera den ganska ringa mängd värme som strålar från trossbotten mot marken.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.