Hej,

jag har en källarvägg som jag "rensat" inifrån och det är nu murad siporex (bilden). Utifrån kan (vill) jag inte isolera eftersom jag har en försänkt terass och det inte skulle se snyggt ut. Jag har funderat på att bara putsa den med typ Knauf men är rädd att det blir lite kallt? Tilläggas ska att jag inte kommer att göra resten av källaren nu men denna väggen strök med eftersom jag i annat fall skulle byggt smygar och foder kring de nya fönstren i en dålig vägg. Det finns ett uppreglat golv som går fram till väggen som jag inte vill börja riva i. Kanske bättre att "bara" sätta något just bakom elementen som ska sitta på väggen?

Buggaren
 
  • element källare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset! Jag har kollat tråden men jag undrar om jag kan fästa dessa skivor direkt mot väggen? Tidigare fanns det gipsskivor limmade på väggen bakom elementen men dessa hade naturligtvis begränsad isolering. Plus att gipsskivor till viss del är organiskt material vilket väl bör undvikas i källare.

Buggaren
 
Isolering av källarvägg invändigt är en riskkonstruktion och bör antingen undvikas eller utredas noga. Du riskerar att få problem med fukt i skiktet mellan isolering och bef. vägg. Att räkna på det är inte heller helt lätt då fukttransport genom källarvägg kan se väldigt olika ut beroende på en massa olika omständigheter.
 
Hej,

tack för tipsen. Jag har kommit fram till att jag ej ska isolera inifrån utan endast putsa på väggen


sepani skrev:
Hej,

jag har en källarvägg som jag "rensat" inifrån och det är nu murad siporex (bilden). Utifrån kan (vill) jag inte isolera eftersom jag har en försänkt terass och det inte skulle se snyggt ut. Jag har funderat på att bara putsa den med typ Knauf men är rädd att det blir lite kallt? Tilläggas ska att jag inte kommer att göra resten av källaren nu men denna väggen strök med eftersom jag i annat fall skulle byggt smygar och foder kring de nya fönstren i en dålig vägg. Det finns ett uppreglat golv som går fram till väggen som jag inte vill börja riva i. Kanske bättre att "bara" sätta något just bakom elementen som ska sitta på väggen?

Buggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.