Jag har en teglad villa byggd -47.
På innerväggarna sitter idag "Tretex" som hela tiden spricker.20 mm
Vad skall denna ersättas med?
Förslag?
 
gips?
 
Räcker det med bara gips?
 
Varför inte? Är väggarna stabila i sig räcker det nog att dra på 6mm renoveringsgips.
 
Jag ska också isolera mina innerväggar. Har en liten fråga. Spelar det någon roll om man har dubbelgips eller spånskiva + gips. Tänkte det bar bättre med spån + gips eftersom man lättare kan skruva i väggen sedan. Syften med isoleringen är ljuddämpning. Vi ska regla upp med 45 mm reglar samt mineralulll också. Innanför är det plankvägg.


???
//Tackar på förskott...
 
Petra>

Jag skulle välja en icke spånbaserad skiva, dessa porösa och en skruv/spik drar inte lika/sitter bra i dessa som i en OSB/Plywood. Detta är min åsikt/erfarenheter.
Men det finns MÅNGA andra meningar ang det här med vad man ska ha bakom gips i en vägg.

Angående Ola´s inlägg så håller jag med KarlXII.
I en "tretex kåk" sitter det alltid (nästan) råspont bakom för att stadga t-tex skivan. Går utmärkt att skruva rep.gips!
Särskilt om man inte vill att det bygger så mkt.
 
Hade också tretex på mina väggar. Det hade aldrig gått att sätt 6mm gips över. Väggarna var väldigt ojämna. Du lär väl ha plankväggar?

Jag rev ner tretexen och satte 13mm gips (hade 13mm tretex förut). Detta var inte heller bekymmersfritt. Fick köra med stämjärn och jämna till innan jag kunde slå upp gipset.
 
Hade tretex i förra huset.Satte 6mm gips , inga som helst problem.
 
Hej!

Skall sätta 13mm gips på insidan 13mm tretex som i sin tur sitter limmad på putsad vägg. Några ideer om lämpligt sätt att fästa gipsen? Är inte så sugen på borra+plugga.........

mvh Henrik
 
Riv bort tretexen o limma gipset mot putsen?
 
Hur e de att limma direkt på tretexen? Den övermålade tapeten som sitter där idag är ganska lätt att riva loss, däremot vill jag inte ta bort tretexen , tänkte fälla in elrör i tretexen + 3mm in i putsen bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.