Hej
Är helt ny husägare som har viljan men inte alltid all kunskap. Har lite funderingar kring isoleringen i kattvinden. Jag vill ta ned väggen mot rummet och sätta upp skjutdörrar istället samt inreda kattvinden med hyllor mm.

Idag är kattvinden isolerad med cellplastkulor som ligger insprutade mellan råspånt och väggen. Vad jag kan gissa mig till i alla fall. Det verkar inte finnas någon ångspärr eller annat alls. Sedan är brädorna täckta med masonit i ett ordentligt "lapptäcke". Taket på vinden är isolerat med gamla remsor av tidningspapper.

Jag vill ju helst att väggarna i kattvinden/blivande garderoben ska vara lite finare än lappad masonit så min fråga är hur jag kan göra detta. Kan jag ta bort masoniten och sätta gips eller något annat, eller ska jag bara ersätta masoniten. Jag vill givetvis inte öka risken för fukt.

Huset är ett från 1922 och har i dag luft/vatten som värmekälla. I princip alla väggar är tjocka tegelväggar.

Tack på förhand
Inredning av kattvind med tapetserade väggar och tidningspappersisolerat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiörbild som visar en öppen garderob till en vind med synlig isolering och en del av ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oisolerad kattvind med synliga träbjälkar och masonitskivor i ett äldre hus från 1922.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dåligt upplyst bild visar en vägg klädd i brun masonit i en vind med synliga träbjälkar och osammanhängande isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oisolerad kattvind med träbjälkar, masonitskivor och synlig råspånt, vilket indikerar äldre isoleringsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen vägg med synliga träbjälkar och masonitskivor i ett renoveringsprojekt på en äldre vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Självklart kan du ersätta masoniten med ex gips eller varflr inte någon fin träpanel? Kan även vara en god id att sätta en ångbroms bakom gipset så att säga (finns dyra fina sk ångbromsar, själv så satte jag vanlig vit vindduk istället)

Det bör oxå vara en luftspalt längst ut mot insidan av av yttertak så att säga (utanför frigolit kulorna ut mot yttertaket)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.