Vi håller på att renovera övre hall och hittade fin pärlspont under takpappen :D När jag började lossa några panelbrädor som behövde bytas upptäckte vi att isolering helt saknas mmellan inner och yttertak. det rör sig om ett litet snedtak som går ut i vinkel ovanför entrén. Nu när vi vet om det kan vi ju inte bara spika igen och lossas som ingenting ;) Isolering näsdta alltså. Men kan någon komma med lite råd. Jag tänker mig någon form av cellulosaisolering Närmast innertak en vindpapp eller liknande. Måste man ha mellanrum mellan papp och panel? Eller kan pappen vara dikt mot panelen. Hur mycket luftspalt? Isoleringen kommer att gå upp mot bjälken mitt i bild så luftspalten blir inte sammanhängande, problem? Skall det vara vindtätt ytterst också ( ovanpå isolering) ? Är vindpapp det bästa?
 
Här kommer bilden :confused:
 
  • Halltak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
oj du, det såg inte ut att vara så mycket plats till övers där inte.... kanske utanpåliggande isolering kan vara något? till exempel: www.thermisol.se
 
Plast :( Nej det kommer inte in i vårt hus i alla fall. Det är ett litet snedtak vi pratar om och resten av taket är OK med isolering på vind. Hellre tunn isolering än plast. :)
 
Sätt vindpappen utåt mot brädorna, så att den hindrar luftrörelser/drag in i isoleringen. Ingen luftspalt. Ni kan förstås ha papp även inåt, för att minska den ev. risken att fuktig varmluft strömmar ut och kondenserar mot det kalla undertaket. Pappen hjälper dock inte mot fuktvandring i form av diffusion. Därför skulle många säga: plast!

Jag är dock en sådan som gärna undviker plast inne i gamla hus, och skulle göra som ni har tänkt. Det ser ut som om innertaket är målat, och därigenom får ni ett ganska tätt skikt som stoppar fukt. Isolerar ni sedan inte för tjockt så kommer undertaket fortfarande att vara så varmt att ingen kondens uppstår. Det ser dessutom ut som ett gammalt hus, och har ni ett fungerande självdrag och eldar lite, så får ni ut den mesta fukten genom skorstenen istället för genom väggar och tak.

Annars är faktiskt idén med cellplast ovanpå undertaket bra, men det innebär ju ganska mycket jobb att lägga om taket. Där skulle tom jag kunna tänka mig att ha plast: daggpunkten flyttas då ut från undertaket, och hamnar istället mot yttertaket där kondensen inte gör någon skada om isolering+underlägg håller tätt. Inte så dumt.

Men, det här är ett ämne med många åsikter. Sök lite på isolering, plast, diffusion, daggpunkt etc och bli förvirrade av alla tvärsäkra påståenden. Lycka till!
 
När vi byggde till torpet använde vi cellulosaisolering. Isolergubben menade bestämt att det inte får vara plast på insidan vid cellulosaisolering - själva poängen är ju att fukten ska kunna vandra genom väggar och tak. Däremot använde vi en särskild väv (bisonväv?) mot innertaket (som består av råspont). Vindpapp utåt.
 
Vi har bestämt oss för Thermofloc cellulosa med hög densitet (uppåt 50kg/kvm). Vindpapp innerst mot panelen och masonit upp mot 35 mm luftspalt till yttertak. Enligt Thermoflocs råd. Vi kommer att göra klar ca 50 cm i taget och sen "trycka in" lösullen för hand i utrymmet mellan vindpapp och masonit. Det blir inte så tätt utåt och enligt de råd jag fått skall det vara bara bra.
 
Gargamel skrev:
Sätt vindpappen utåt mot brädorna, så att den hindrar luftrörelser/drag in i isoleringen. Ingen luftspalt. Ni kan förstås ha papp även inåt, för att minska den ev. risken att fuktig varmluft strömmar ut och kondenserar mot det kalla undertaket. Pappen hjälper dock inte mot fuktvandring i form av diffusion. Därför skulle många säga: plast!
Vad är det för problem med att kall luft rörsig mot isoleringen? Det är ju varm som håller fukt som kondenserar. Thermofloc packas dessutom så pass tätt att det knappast "blåser" in i den iaf. På en kallvind ligger ju isoleringen öppet mot kall luft utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.