Jag bygger just nu en bastu (1600*1600) i källaren och har i bjälklaget till övervåningen 145 alt 170mm (minns inte riktigt). Taket är glespanel+10mm gips+målad glasfiberväv och takhöjden 2150.
Hur skulle ni gjort här?
Ingen isolering bara panel på läkt?
Endast panel
Andra alternativ?
 
Såg att jag missat i grundinformationen. Det ska stå att bjälklaget till övervåningen finns 145mm (alt 170mm isolering). ;)
Så jag behöver era synpunkter om hur jag bör göra.
Behöver det läggas till extra isolering?
Måste det finnas en luftspalt eller kan jag sätta panel direkt som fästs i glespanelen.
Om det ska finnas luftspalt, t.ex. 22mm läkt kan då ytan under vara det målade taket.

 
AndersS skrev:
Såg att jag missat i grundinformationen. Det ska stå att bjälklaget till övervåningen finns 145mm (alt 170mm isolering). ;)
Så jag behöver era synpunkter om hur jag bör göra.
Behöver det läggas till extra isolering?
Måste det finnas en luftspalt eller kan jag sätta panel direkt som fästs i glespanelen.
Om det ska finnas luftspalt, t.ex. 22mm läkt kan då ytan under vara det målade taket.
Hej, med den isoleringen så behöver du inte göra ngt mer. Det är lite surt att ha gips i en bastu. Även om väven är målad så är frågan vad som händer tex med pappen i gipset i längden. Jag hade förmodligen rivit bort gipset, men som alt. rollat upp väven med badrumsfärg (brukar väl vara glans 40) under förutsättning att färgen tål uppemot säg 120 grader. Om du kollar några andra av mina poster så hittar du förslag på hur du kan panela.

Någon annan kanske hellre kör med bastufolie direkt på väven, men jag är personligen emot folie så jag vill inte rekommendera den lösningen.
 
Hade redan kollat i trådar men är fortfarande osäker på hur jag ska göra, eller förstår inte vad som är bästa alternativet.
Isolera behöver jag inte, men sedan? Taket är nymålat med en färg glans 20 och säg att jag behåller det underlaget, ev strykning med ett lager våtrumsfärg.
1. Läkta 22*45 och panel.
2. Eller kan man skippa läkten och endast sätta upp panel som spikas i underliggande glespanel (konstruktion Tylö)

Är det någon som har erfarenhet hur färg reagerar bakom bastupanel, vad är risken att behålla den? Fuktgenomträngning eller reaktionen på värmen?
Vi målar ju element med vanlig färg (ok det finns elementfärg) men många målare säger att det fungerar lika bra med vanlig färg.
 
Jag hade byggt ett isolerat bastutak med en luftspallt till ovanliggande tak av två skäl.
Takhöjd över 2meter i bastun ger bara onödigt stor volym och höga lavar som man får klättra upp på. Bastuhöjd mellan 190-200cm är lagom.
Luftspallt mellan innerväggar och tak är egentligen onödigt då den är varm hela tiden och därför inte har någon nollpunkt där kondensbilldning i stor mängd kan ske. Men för att vara på den säkra sidan kan man regla så att en luftspallt på minst 2cm bildas där torr luft kan cirkulera och transportera bort ev kondens. Vinsten med det blir också att du inte behöver oroa dig över att gippsskivan tar skada.

Så regla ner taket så att bastuns innertak blir ca 200cm då har du ca 10 cm kvar till isolering och 5cm till en ordentlig luftspallt.
Mvh Busnut
 
AndersS skrev:
Hade redan kollat i trådar men är fortfarande osäker på hur jag ska göra, eller förstår inte vad som är bästa alternativet.
Isolera behöver jag inte, men sedan? Taket är nymålat med en färg glans 20 och säg att jag behåller det underlaget, ev strykning med ett lager våtrumsfärg.
1. Läkta 22*45 och panel.
2. Eller kan man skippa läkten och endast sätta upp panel som spikas i underliggande glespanel (konstruktion Tylö)

Är det någon som har erfarenhet hur färg reagerar bakom bastupanel, vad är risken att behålla den? Fuktgenomträngning eller reaktionen på värmen?
Vi målar ju element med vanlig färg (ok det finns elementfärg) men många målare säger att det fungerar lika bra med vanlig färg.
Jag kollade på min badrumsfärg hemma och den består av akrylatsampolymerlatex. Jag kan ha fel, men min magkänsla säger mig att de komponenterna inte är de rätta för höga temperaturer.

Även om jag ledde dig in på spåret med målning, så skulle jag nog i ärlighetens namn rivit ned gipsen, spikat/skruvat board på glesen, läktat och därefter panelat. Då får du en färdighöjd på säg 213 cm. Kolla vad kaminleverantören har för krav på minhöjd. Vad jag har sett hittills så är det ingen som kräver mer än 210 cm.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.