Har snedtak på övervåningen. Där är sågspån proppat mellan innertak och råspont. Ska det inte finnas någon luftspalt där?

mvh
Stefan
 
Helst skall det ju vara det, spån kan dock suga in och lagra fukt ganska bra, om det är rimliga mängder det rör sig om, för att när förutsättningarna blir bättre låta fukten avdunsta. Taket är väl ganska gammalt antar jag? Om du inte har problem nu så verkar det ju inte angeläget att riva ner och ändra, har det funkat hitills så bör det väl funka sen också, såvida du inte ändrar förutsättningarna på nåt sätt.
 
Nejdå, jag ser inte heller någon anledning till åtgärd. Taket är ju 70 år snart, och det verkar torrt och fint.

Anledningen till min fråga är att jag ska riva kattvindarna snart och göra om övervåningen totalt. Funderade i samband med detta på om jag ska isolera mer än vad som är nu. Funderar på att regla upp och isolera på insidan. Det är lite väl dragit där uppe tycker jag. Klättrade upp för att kolla hur mycket det var isolerat nu bara.

Tack för ditt svar förresten.

Vet du hur man gör på moderna hus då? Antar att sågspånet hör historien till. Gör man en luftspalt utanför ull-isoleringen?

mvh
 
En luftspalt mellan spont och isolering är väl som man gör oftas nu för tiden, dvs. innifrån och ut: gips - diffusionsspärr - isolering - masonit/papp - luftspalt - råspont - underlagspapp - tegelpannor

Sen finns det alternativ där man skippar luftspalten, fast då isolerar man även på utsidan av råsponten. Har ingen erfarenhet av detta men det låter ju bra och gör att man tjänar nån decimeter på insidan, vilket kan vara bra om man har trångt på vinden.
 
Har mailat Paroc angående bl.a. detta:

Luftspalt är ej nödvändigt, OM man har en seriös diffusionsspärr mellan boytan och isoleringen.

mvh
Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.