Hej!

Jag är nu klar med mitt garage (40 kvm) som jag har byggt ihop med ena gaveln på huset.

Frågan är nu hur jag ska isolera och klä väggarna invändigt. Jag vill att garaget ska vara frostfritt året om och hålla fuktigheten så pass låg att verktygen därinne inte rostar. Jag vill helst inte värma upp garaget, men det kanske är ett måste för att uppfylla de två nämnda önskemålen, vad tror ni?

Frågorna blir alltså:
1) Behövs uppvärmning för att hålla frostfritt eller kan man fixa det med bara isoleringen?
2) Hur tjock isolering ska jag ha?
3) Behövs fuktspärr?
4) Vad rekommenderar ni att ha på väggarna: osb eller gips eller både och?
5) Hur gör jag för att slippa rostiga verktyg?

Tack på förhand för era svar!!

/MH
 
1) Det tror jag behövs.
3) Ingen plast om det ej skall varmhållas året runt.
4) Osb, spån eller plyfa och ytterst gips ( Trä materialet för att ha nåt att fästa saker i).
 
1: Det beror på hur mycket du jobbar i garaget, och med vilka typer av verktyg ... Jag har pysslat mycket med bilar i ouppvärmda garage, och det är inte förrens kvicksilvret letar sig under -10 som jag känt ett behov av värme ... Detta i ett garage med ca 200 tjocka väggar och lika mycket på taket .. Isolerar du som ett modernt hus dvs. 300 i väggar och minst 400 i taket kan jag inte se att du behöver värma upp det överdrivet mycket, såvida du inte pysslar med frimärksamling i shorts .. :)

2: Se 1.
3: Nja.
4: Beror på budgeten. Minimum i garage är OSB + Gips, tycker jag. Lyxgaraget har plywood och gips .. :)
5: Lämna dem inte i regnet. Skämt åsido, jag har aldrig råkat ut för rostiga verktyg inomhus, i ett normalt ventilerat utrymme ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.