Frågan förekommer förstås titt som tätt men jag tar den ändå pånytt !

Hur mycket isolerar man normalt ett nytt hus ? Alltså med mineralull eller vad det heter.

Jag har hittat linullsisoering på rulle. Någon som har erfarenhet av detta och hur tjock denna isolering skall vara ? Pris i förhållande till "vanlig" isolering ?
Vi bygger i lösvirke. Min sambo planerar för 20 cm isolering, då blir väggen 30 säger han (är byggare sedan 20 år så det är lite känsligt med mina synpunkter ;).
Är inte 20 cm väl lite ? Det är ju klart att väggarna blir väl tjocka (och rummen mindre) om man slår på med 30 cm isolering

Åsikter tack !
 
20 cm är ganska vanligt idag. Själv bygger jag med 35 cm i väggarna och 50 i tak samt 30 i golv.
Med mer isolering i väggarna så investerar du i lägre driftskostnader som betalar sig på sikt. Med stigande elpriser så snabbar det på återbetalningen.
Väggarna är dock inte det viktigaste. Utan det är taket samt fönster. Försök att få gubben med på energisparfönster, gärna med ett u-värde neråt 1.
 
ja jag tycker att 20 cm är i minsta laget, som jag ser det minimum...  för visso har jag själv hela 4,5 cm.. men det hör inte hit  ;)

skulle jag bygga nytt så skulle jag köra med minst 25cm eller ännu mera..  Det är ju en engångs kostnad som man kommer ha glädje av i resten av huset liv.

Fast sen beror det ju på vart man bor någonstanns också.. :) Det är ju en viss skilland mellan Lund & Kalix..
 
En nog så viktig bisak när det gäller isolering, tänk på hur ventilationen ska utföras! Om ni ska mekanisk frånluftsventilation så kommer ni ju ändå att ventilera bort en massa värme, då blir det att sila mygg med svälja elefanter om ni isolerar en massa... Om jag byggde nytt skulle jag också isolera mycket samt satsa på från- och tilluftsventilation med värmeåtervinning för att på så sätt både få ett skönt, dragfritt inomhusklimat samt att förbruka minimalt med energi.
 
Vi tänkte nog ha självdrag, eller "förstärkt självdrag". (vet ej exakt vad det betyder ..)
Inte något komplicerat mekaniskt system i a f.
 
Vi ville ha självdrag i tillbygget - det finns gott om både frivilligt och ofrivilligt självdrag i den gamla husdelen. Men se det gick inte. "Vår" kvalitetsansvarige ville inte godkänna det och därför tvingades vi sätta in en ventilationstrumma med elfläkt. Jag såg i alla fall till att få en strömbrytare kopplad dit och efter slutbesiktningen tänker jag nogsamt på peka för vår kvalitetsansvarie att den kommer att stå avstängd för jämnan. Det för ju ett jäkla liv.

Hur ska man kunna bygga enkelt och naturligt när sunt förnuft inte biter på KA? Ovanstående är bara ett bland flera liknande exempel. Man får väl vara glad och tacksam att han accepterade sådana konstigheter som cellulosaisolering utan diffspärr... Jag var naiv nog att tro att den KA *jag* betalar såg mig som sin kund och mitt skydd mot eventuella klantigheter från byggfirmornas sida, inte som "kommunens förlängda arm" (autentiskt citat) i bygglovsfrågan.
 
Kasch skrev:
Jag var naiv nog att tro att den KA *jag* betalar såg mig som sin kund och mitt skydd mot eventuella klantigheter från byggfirmornas sida, inte som "kommunens förlängda arm" (autentiskt citat) i bygglovsfrågan.
KA:ns uppgift är just att se till att lagar, regler och byggnormer följs. Så jag tycker det låter som att din KA gör sitt jobb?
 
Pius skrev:
Är inte 20 cm väl lite ? Det är ju klart att väggarna blir väl tjocka (och rummen mindre) om man slår på med 30 cm isolering

Åsikter tack !
Det är inte bara tjockleken av isoleringen som spelar in. Hur man isolerar har också stor betydelse. En konstruktion med korslagda reglar med totalt 215 mm isolering isolerar bättre än en konstruktion med genomgående reglar med 240 mm isolering. Beroende på att den senare konstruktionen har större köldbryggor. Så 20 cm med korslagda reglar är alltså en helt annan sak än 20 cm med genomgående reglar.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=34975/22#22
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.