Hej!

Håller på att inreda övervåning på mitt hus och har följande frågor. Hur mycket isolering ska jag lämna i mellangolvet? Jag har golvvärme på överplan så för den skull behövs ju en del men sedan kommer ju ljuddämpningsfrågan också.

Plastfolien skall ju vara tätt runt hela huset säger läroböckerna. Nu är det så att det är lite svårt att få till det mellan våningarna. Hur viktigt är det egentligen med tanke på att ventilationen är ju rätt så bra i moderna hus?

Låt mig gärna höra vad ni tror/vet.

ojniemin
 
Jag resonerar lite så får vi se om experterna håller med:

Man behöver inte ha plast i innerväggar eller mellangolv om man har ungefär samma temperatur i dessa utrymmen. Plast används för att hindra att fuktig varm luft kondenseras mot kall luft inne i en vägg eller tak, konstruktion. Däremot så kan det vara lämpligt att man har en fiberduk eller liknande som förhindrar att skräp eller isolerfibrer etc... tar sig ner mellan takpanel om man har sådan. Man kan lägga plast också, det gör ingen skada. Kan vara bra om man ngn gång vill stänga till utrymmet och inte utnyttja det under vintern t.ex.

När det gäller isolering i mellangolvet kan jag rekommendera att lägga 95 eller mer, helst 180, dels av samma anledning som ovan. Tänk på att det kan ta tid att göra iordning övervåningen och det kanske går en vinter innan det är klart att användas. En bra arbetstemperatur är ca 10 grader och det är onödigt att värma upp hela övervåningen om man inte ska använda den som boyta på ett tag. Då vill man inte att den varma luften från nedervåningen tar sig upp i onödan.

Ljudisolering:
Om man skippar isolering i mellengolvet (rätt vanligt i byggkretsar tyvärr), så får man en tom låda som kan förstärka gå ljud från övervåningen. Det ska absolut isoleras för att dämpa detta. Men sen fortplantar sig ljud även i bjälklaget oavsett om man har mycket eller lite isolering. Ett recept mot detta är att lägga dämpning mellan bjälklag och golvskivor. Jag har testat och det är en klar förbättring.
/CC
 
När jag nu läser min fråga igen så ser jag att den är oklar. Med plastfolien syftar jag här den lilla biten mot ytterväggen mellan golvet på överplan och taket på nedre våningen. Alltså ungefär 30cm runt hela huset.

I torra utrymmen har plasten tydligen inte någon större betydelse som diffusionspärr utan fungerar främst som vindskydd för att förhindra konvektion, vilken i sin tur skulle kunna leda till kondensproblem.

Vilken typ av dämpare har du använt mellan bjälkarna och golvskivorna?
 
Jag har sett någonstans att det är mycket viktigt att få till det även mellan våningarna. Men om man nu som du har ett problem med det, så skulle man ju vilja se lite fakta i siffror om hur viktigt det verkligen är. Det kan jag tyvärr inte hjälpa till med.

Jag misstänker att framförallt med modern ventillation så kan det vara viktigt att inte ha några läckor.

Har du ett fläktsystem så har du sannolikt större tryckskillnader mellan inne i huset och utanför än vid "gammalt" självdrag. Om man då via forcerad tilluft får övertryck någonstans så trycker du ju ut innerluft med högre relativ fuktighet ut i isoleringen (med risk för kondens och mögel).

Om du provar att ställa frågan under isoleringstråden istället så kanske du kan få mera "profesionella" uppfattningar.
 
Läste på Sveriges provnings- och forskningsinstitutets hemsida följande:

----
Foliens uppgift är i första hand att skapa lufttäthet för att förhindra konvektion och för att minska risken för drag och energiförluster. I andra hand ger folien även ångtäthet vilket är en viktig egenskap i fuktiga lokaler och i konstruktioner som saknar luftspalt. I bostäder och kontor behöver man normalt ingen ångtätning. Rätt utförd tätning på insidan av väggen innebär emellertid alltid en torrare vägg än en vägg utan tätning
----

Vi har en frånluftsvärmepump i huset så det blir aldrig övertryck i huset. Det ska alltså inte finnas risk för att fuktig inomhusluft skulle läcka ut genom väggen. Snarare blir det lufttransport åt andra hållet.

ojniemin
 
5 cm breda remsor av tät heltäckningsmatta. Mattaffären svor förbannelse över mig när jag ville köpa 30 st remsor ;D (jag betalade lite för jobbet med). Jag fick tipset av en bygg konstruktör att lägga 1cm gummi, men det kändes för dyrt så jag valde matta.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.