Hej.
Då vår familj blivit större behöver vi nu göra till sovrum. Enda platsen som finns över är garaget som ligger nere i källaren. Vi gjorde förrförra sommaren en dränering på huset men under balkongen kommer vi inte åt att gräva. Vi har därför grävt extra runt balkongen och lagt ner nya rör och grus som ska dränera bort överflödigt vatten.

Nu är då problemet att vad jag hört bör man inte använda organiskt material nere i källaren för att minska mögel och liknande.
Vad för typ av isolering kan man sätta på insidan utan att göra ett jobb som man om ett par år måste ta bort och åtgärda mögel.

Vad bör vi tänka på mer? Ge tips och råd

Mvh Stefan
 
Man vill ju helst bara isolera källare utvändigt.

Men om man promt ändå måste isolera invändigt skulle jag valt ett motsvarande material som sätts utvändigt, typ pordrän isodrän eller liknande. Det kan du sedan putsa invändigt och få en helt oorganisk yta, som kan hantera viss fukttransport.
 
Tack för snabbt svar.
Jag hade en liten tanke om att man kanske kunde gjort en ny vägg. I mellan den nya och gamla skulle man kanske kunna fylla ut med lecakulor. Men frågan är om det blir rätt och enkel att fylla dit.
 
Eventuellt kan det vara lämpligt att du ventilerar golv och väggar, det finns material och tekniker för det. Platon har en del bl.a.

Mvh Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.