Vad isolerar man inerväggarna med för att få mindre ljudgenomgång? Det är dubbla skivor gips+spån på båda sidor.
 
Den billigaste du kan hitta. Finns säkert isolering avsedd för just ljusisolering, men normalt används ju vanlig glasull eller liknande. Lycka till.
 
Den billigaste av vad...? ;-)
 
I första hand ska du se till att alla springor täpps igen med mjukfog, dreva dörrkarmar osv. Är väggen inte uppreglad kan du göra en dubbelregelstomme eller regla i zigzag. SEN kan du fundera över isolering, skivor är bättre än matta men vanlig värmeisolering är inte optimal men säkert billigast.
 
Vikt skall du ha och stenull väger mer än glasull (tror jag?)
 
gadu^ skrev:
Vikt skall du ha och stenull väger mer än glasull (tror jag?)
Japp!
Stenull är tyngre, och därmed mer ljudisolerande.
 
Sågspån borde ju bli tungt och kompakt. Jag matade mina innerväggar fulla med såg-/hyvelspån och tycker det isolerar ljudet bra, trots att jag på vissa ställen endast reglat med enkel 70mm regel. Inget ljud läcker ut från toan :)
Glasull lär ska vara sämst då det är så lätt, men det har jag själv ingen erfarenhet av.
 
Jag tycker också att sågspån isolerar bra mot ljud.
 
Bökigt att hantera sågspån jämfört med stenull... ;)
 
Med tiden lär sågspånet dessutom sjunka samma med luftficka längs taket som följd = helt ljudOisolerat.
 
Sten eller glasull fyller samma funktion om vi talar om traditionella "mjuka" skivor. Isoleringen omvandlar ljudvågor till värmeenergi..... Den inre resonansen i lådan mellan skivorna reduceras.... Till detta behövs något som tar hand om detta.. Isolering eller spån är same same but different...det är luften man vill åt....
Sen om man vill att isoleringen skall ljudisolera så skall man upp i densitet på isoleringen....
 
Prova med stenull markskiva - de är väl tyngst. Det motverkar även resonansen i väggarna.
 
Dubbel gips åt ena hållet kan vara något att fundera på. Gips dämpar bättre än träskrivor (högre densitet). Sen gäller det att fylla alla tomrum så det inte uppstår resonans precis som tidigare talare sagt. Spån skulle jag inte välja ur brandsynpunkt. Kör mineralull.
Hur viktigt är det att täta springor då? Jo, tänk skillnaden mellan ett fönster på glänt eller ett stängt fönster när en moppe kör förbi. Läste nånstans att folk klämt fast silikonlister under golv/tak-reglar (som kläms ihop när man skruvar fast regeln) för att få det riktigt tätt.
 
Tack för alla tips! Vi får fundera på hur vi ska göra, men nu har vi ju lite idéer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.