Jag har ett fritidshus i västsverige som jag tänkt göra om till permanentboende. Huset har krypgrund. Håller på med att riva upp det gamla golvet och ta bort sågspånet som nu ligger som isolering mellan reglarna. Det ligger råspont som blindbotten. Mina frågor är:

1. Räcker det med vindpapp och sen vanlig gullfiber som isolering? Tänkte ha kvar råsponten, den är hyfsat fräsch. Det skall väl inte vara nån fuktspärr (plast) i golvet? Över isoleringen/reglarna tänkte jag lägga 22mm golvspånskivor och sen parkett.

2. I krypgrunden är det packad jord. Är det ok om jag lägger fiberduk eller åldersbeständig plast på jorden och sen fyller på med ett lager ca 10 cm singel (eller vad man ska ha).

Tacksam för svar.
/Janne
 
Hej

1. Se bara till att råsponten är torr och utan påväxt, så komer din lösning att bli bra, kolla även golvbjälkarna. Jag kan ej svara på om vindpappen gör någon skillnad. Angående plasten, så är enda fallet som den kan komma in i bilden här är om parkettillverkaren anger det i sina anvisningar, isåfall ska den ligga mellan golvet och golvspånet, annars ingen plast.

2. Singeln bör ligga under plasten, plasten överst alltså.
 
Vindpapp är bra att ha om du har en krypgrund med utomhusventilation, har du stängd med avfuktare så behövs det ej. Isolering med gullfiber är kanon, frågan är ju dock hur mycket du kan ha.
 
Jag har ingen avfuktare utan utomhusventilation. Hoppas det räcker.
Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.