Hej!

Jag håller på bygga ett badrum i min källare. Det ska även förses med elburen golvvärme.

Jag har läst att golvet ska ha följande lager: duk, makadam, cellplast, armeringsjärn, EPS-betong, värmeslinga, flytspackel.

Slingan behöver ligga i 10-15 mm flytspackel, men hur tjockt lager behövs det för resten?

Jag har hittills grävt en halvmeter. Räcker det?

Om storleken har betydelse så blir badrummet ca 3 m2.

Tacksam för svar!
 
BirgitS
I moderna hus som är gjorda för golvvärme, och därför isolerade för att extremt lite värme ska läcka ner i marken har man väl typ 20-30 cm isolering. Så hur tjockt isoleringslager du ska beror på hur mycket extra elkostnad du accepterar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I moderna hus som är gjorda för golvvärme, och därför isolerade för att extremt lite värme ska läcka ner i marken har man väl typ 20-30 cm isolering. Så hur tjockt isoleringslager du ska beror på hur mycket extra elkostnad du accepterar.
Hur blir de olika fördelningarna? 10 cm makadam, 20 cm isolering, 10 cm eps betong, 10 cm flytspackel?
 
T ToppeA skrev:
Hur blir de olika fördelningarna? 10 cm makadam, 20 cm isolering, 10 cm eps betong, 10 cm flytspackel?
Flytspacklets tjocklek beror ju på hur fallet ska bli till golvbrunn/hur ojämnt underlaget är! Brukar stå på värmeslingan vilken tjocklek den kräver :)
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Du bör inte ha något lager under husets dränering för att inte få fuktproblem. Har du koll på dräneringens djup?

Några bra sidor tror jag:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Tror knappast jag har någon dränering alls? Huset är från 1940.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.