Hej jag och min sambo ska förhoppningsvis börja bygga hus snart. Vi funderar nu på om vi ska ha isolerad platta till garaget som även innehåller en förrådsdel, eller räcker det att isolera väggar och tak för att ha förrådet till att stoppa undan alla prylar?

Vilka skulle skälen vara till att välja isolerad platta för 17000 kr extra.?

Nån som har en uppfattning om vad man tex inte bör förvara i förrådet om man ej har isolerad platta? ???




 
Utan värme i garaget/förrådet så gör nog en isolerad platta ingen större skillnad.
 
... men ifall man i framtiden får för sig att isolera och värma garage och/eller förråd är det inte fel med isolering under plattan.
 
kan nån förklara varför jag ev skulle vilja ha varmgarage?
 
Skall du bara ha bilen över natten i ditt garage bör du inte ha mer än 10-12 grader i garaget men skall du förvara en bil kan man ha varmnare ....fukt salt å varme är ju ingen bra kombination...
 
varför johla i framtiden eventuellt skulle vilja ha varmgarage får nog johla själv fundera över. ::)
 
Jag har funderat klart! det blir ingen isolering............ ;)
 
Isolera! Du kommer garanterat att vilja förvara färg, bilvårdsprodukter mm i garaget. Eftersom många av dessa saker inte mår så bra av minusgrader är det bra att kunna hålla frostfritt i garaget så att man slipper ha dem inne i huset.

/Henrik
 
Räcker det inte att isolera väggar och tak om man ska förvara sånt i garaget.

Det är bara en mindre del av garaget som vi tänkt använda som förråd, kan man inte isolera den delen av golvet på något billigare sätt i efterhand?

 
Ska man bara ha frostfritt upp till ca 5 C gör markisoleringen ingen nytta, tvärtom får man mer gratisvärme från jorden om man inte isolerar. I kanten av plattan kan dock isoleringen göra nytta även då.

Hans
 
tack för tipset!
 
Hej , jag är på väg att bygga ett garage och tänker issolera för framtiden . Det är en liten kostnad om man ser på det hela . Vill man ha värme i framtiden är det väl lönt att issolera plattan redan nu ....
 
Jag har ett garage på 45kvm med gullfiber i taket...tror inte det är mer än ca 15cm.
Skulle det bli nån stor vinst om man isolerade på lite extra...(kör bara ~12grader) ?

Eller är det mer ekonomiskt att lägga pengarna på extra isolering på huset(~30cm spån)...eftersom man har högre temperatur där ?
 
Satsa på att isolera huset i första hand. :D
 
Asså, 17.000:- mer eller mindre .. Isolera såklart. Skillnaden i pengar är minimalt .. utan isolering i plattan = går åt betydligt mer betong. Så om du tror du sparar in 17.000 på att inte isolera så har du fel 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.