Jag håller på att bygga mej en sommarstuga, avsedd mest för sommarbruk men även visst bruk i vintertid, i hälsingland. Själva stommen består av en gammal timrad lada på ca
45 m2. Huset står på plintar som varierar mellan 45-100 cm i höjd från mark (beroende på lutning).
I golvet har jag valt (underifrån) masonitskivor, 200 mm mineralullsskivor, 150 mm lösull som täcker upp ev kallras, foam och sedan 38mm furugolv. Alltså ingen plast eller så.
I tak (snedtak utan vind) hade jag tänkt mej luftspalt, sedan ca 25-30 cm mineralull och därefter panel.
Väggarna kommer att bestå av ett lager vindpapp, sedan ca 1-2 cm luftspalt, sedan 45 mm plåtreglar med 45 mm pianomatta, därefter 1 lager plywood och 1 lager gips.
Alla fönster kommer att vara isolerglas.
Uppvärmningen kommer att ske via luftvärmare samt en gjutgärnskamin, i vissa fall även el-radiatorer.
Då planlösningen kommer att vara öppen med ett öppet sovloft på ca 12 m2 verkar detta vara den bästa och mest ekonomiska lösningen.
Under loftet kommer det att vara ett badrum samt ett extra sovrum, med elradiator och golvvärme.
Verkar detta genomtänkt eller har ni som har mer erfarenhet bra tips?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.