Hur skulle ni isolera tak, ytterväggar o golv om ni hade byggt idag ett budget fritidshus på 100kvm?

Vilket sätt är billigast?
 
Jag bygger ett fritidshus på 65m², och jag kommer att isolera det 300mm i tak, 250mm i väggar och 200mm under plattan. Ambitionen är att det ska vara fullt användbart året om. Jag använder vanlig glas/stenull i tak och väggar, cellplast under plattan. Om det är det absolut billigaste vet jag inte, men det känns som om det inte är så mycket att fundera på än att välja standardmaterial.
 
200 under plattan?
Ska du ha betongplatta?

Är plintar omodera?

Hur ska du värma upp huset?
Och hur ser väggkonstruktion ut?
 
Om huset skall lämnas kallt i perioder skall det inte vara någon ångspärr...

Låter väldigt välisolerat som andersmc gör det, men skall man ha det uppvärmt året runt är det ju rätt
 
Vd menar man med uppvärmt året om?
20gr? Eller att hålla det frostfritt? Typ 8 grader?
 
kamilenski skrev:
200 under plattan?
Ska du ha betongplatta?

Är plintar omodera?

Hur ska du värma upp huset?
Och hur ser väggkonstruktion ut?
Nej, det är inget fel på plintar, men jag har valt att bygga detta hus på platta. Det ska värmas med luftvärmepump, vedkamin och el. Väggkonstruktionen är inte 100% klar än, men det är en normal regelkonstruktion.
Det är väl isolerat för att vara ett fritidshus, men min ambition är att det ska gå att använda året runt.

När man ser hur det ser ut idag så känns det som om all tänkbar isolering behövs.
 
  • Stugan i vintersnö.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lagt 230 i tak 210 vägg och 200 i golv och det står på plintar. Kändes lagom för att kunna bo där året runt. Har nu under vintern endast haft ett 1kw el element på och detta har räkt att få upp temraturen från -15 till +12. Så issoleringen känns lagom.

Jag har plastat mina väggar och tak som jag har förstått är det en kombo av ventliationsval och hur varm du har det som bestämmer om du ska ha plast.. Jag tänkte ha 15grader när jag inte e där och en frånluftsfläkt.
 
Väggar hade jag kört 120(stående) +45(liggande) på utsidan om stående panel. På insidan vindväv istället för plast. Golven få bli vad bjälkarna blir. Sedan hade jag kört ryggåstak, och även där tagit vad dimensionen blir. Givetvis skall en vedeldad kamin installeras.
 
Som vanligt undrar man, kamilenski, hur blev det?

Jag står nu i begrepp att bygga 100 kvm. CA-bodens standarväggdregeluppsättningsdimension (coolt ord) är 95 x 45. Ska man gå över 95 måste bjälklag byggas på ett manuellt sätt (men man kan ju bygga eget). Dessutom vill de ha ett par hundra extra per 1,20-väggblock. Tittar man på www.byggstommar.se så skiljer nästan inget mellan 95 och 120 (i pris).

Så: hur många 1000 kronor är 120 + 45 isolering värt jämfört med 95 + 45? För mig ska det bli ett sommarhus med option på en julvecka vartannat år. Så uppvärmningen lär ju inte kosta många kronor om året. Men nån gång kanske det ska säljas.

F.ö. Golv 400 mm isolering pga öppen plintgrund. Tak 200 mm under taket och 200 mm i draglinan eller är det hanbalken den heter.
 
Jag byggde mitt hus, 48 kvm, enligt CA-bodens standard. 95 mm i vägg dvs
I tak är det 195mm och samma i golv

Funkar mkt bra.
Jag har väl en 3000-4000 kr/år i elräkning (2009) då ställer jag huset på ca 4-6 grader när vi inte är där (för att bevara lite färg o sånt, och slippa tömma VVB osv) och SMSar upp värmen till ca 17 innan vi åker upp. Väl uppe så är det både kamin matlagning osv så då går värmen rätt snart upp till 20-22 .
Sen byggde jag huset för kallställning, så vi har ingen plast och vattnet är rel. lätttömt.

Men om man ändå skall ha 10+ hela tiden så skadar det ju inte med lite mer isolering - dock bör man nog ha just heluppvärmt då och plast eftersom tjockare isolering medför högre risk för att fukt lättare fångas kvar, särskilt om man är där längre perioder elelr kanske har bastu eller liknande inne.
/K
 
Är 95 + 45 (utan plast) för TJOCK isolering för ett hus som ska kallställas. Hamnar daggpunkten under någon betingelse inne i väggen då? 95 + 45 + 45?
 
mickearos skrev:
Är 95 + 45 (utan plast) för TJOCK isolering för ett hus som ska kallställas. Hamnar daggpunkten under någon betingelse inne i väggen då? 95 + 45 + 45?
Skall du inte använda den alls då det är kallt räcker 95 endast, men 45 extra gör att det går att få en behaglig värme innomhus på vintern. Jag testade båda varianterna då jag övningsrenoverade, och det är stor skillnad, på sommaren spelar det ingen roll.
Daggpunkten hamnar inne i huset om det kallställs oavsett tjocklek, det tar bara längre tid.
 
mickearos skrev:
Är 95 + 45 (utan plast) för TJOCK isolering för ett hus som ska kallställas. Hamnar daggpunkten under någon betingelse inne i väggen då? 95 + 45 + 45?
Var punkten hamnar i isoleringen har väl mindre betydelse - eftesom det inte finns plast så bör vattenångan inte kondensera och så torkar isoleringen så småningom. Problemet är väl att med mkt tjock isolering så kanske isoleringen inte hinner torka innan det blir för mkt fuktmed angrepp och mögel som följd.

Vid kallställning av hus är just problemet att vatten kan kondensera på insidan i isoleringen utsidan av plasten - och där orsaka angrepp. Detta kan tex ske på våren då luften i huset ofta är kallare än varm fuktig luft på utsidan

/K
 
Det här med ångspärrens vara eller icke vara är svårbegripligt. Min f.d. svärfar och storbyggaren säger "alltid plast" och "fukt utifrån är aldrig något problem". Det senare kan jag ju förstå, det är väl som 'upp stiger solen torkar bort allt regn'. Han säger också "om du hoppar över plasten kan du glömma påsk och julafton i stugan".

Jag får nog ta en vända till bland ångspärrsinläggen.
 
Bygg stugan i sten. Eller isolera med ecofiber.
Då sliper man prob. med plasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.