Jag har bilat fram och bytt avloppsrör i delar av källaren. Plattan är oisolerad (1953) och jag slet ur ett golv bestående av träreglar med ca 2cm cellplast mellan och golvplyfa ca 2cm med nån plastmatta (korkoplast?) ovanpå. Detta låg alltså direkt mot källargolvet utan någon luftning och har som jag förstår det gjort det under lång tid.

Detta golv höll sig förvånansvärt varmt och var även i förvånansvärt bra skick visade det sig. Hade sett framför mig röta och mögel under men det var i princip snustorrt på större delen av golvet och träreglarna var intakta, om än något mörka på vissa ställen. Antar att detta pekar på att jag inte har någon större fuktbelastning underifrån.

Plattan som väl är runt 10cm tjock är gjuten ovanpå vad som till stor del ser ut att vara ganska rejäla stenar mellan kanske 15-30cm i diameter. Kanske har detta motverkat markfukten och även isolerat lite??

Hur som helst är nu planen att täcka de nya avloppsrören med t ex makadam 8-16 eller ev. ärtsingel (gårdsgrus) i samma fraktion eller 16-32 eftersom vi ändå behöver en större mängd av det senare till vår tomt. Borde väl funka att gjuta på det också?

Vidare planerar jag att lägga heltäckningsmatta direkt på betongen i större delen av detta 20m2 stora rum, förutom på ca 5m2 närmast ytterdörren där vi kommer att ha en halldel. Här planerar jag att ta bort resten av betongen, gräva ur (snarare lyfta bort sten), isolera och armera + sätta golvvärme och gjuta på det. Antar att vi annars kommer bli stående med ett klinkergolv/slipat betonggolv som aldrig torkar upp från blöta skor och barnvagnshjul.

Här kommer nu min huvudsakliga fråga. Jag kommer kanske bara att få plats med 50mm cellplast ovanpå avloppsrören. I övrigt borde det väl inte vara några problem att få plats med 100mm eller mer. Frågan är, räcker detta för att få ett varmt golv som inte kostar skjortan att hålla varmt? Man lägger väl 25-30cm cellplast under plattan normalt sett? Oavsett borde väl detta alternativ vara bättre än att lägga platon ovanpå betongen och tunn cellplast med golvvärme ovanpå detta? Vi har även den begränsade takhöjden att tänka på.

Vidare blir det väl smidigast att lägga dit ett elvärmegolv hellre än ett vattenburet sett till installationskostnaden och att vi stänger av elpannan på sommaren etc. Å andra sidan kanske man skulle kunna klara sig utan värmen på sommaren. Kanske rentav klarar sig utan värmen helt och hållet?? Man får väl torka och moppa lite vid behov istället? smiley.gif Svalt kommer det säkerligen att bli, vi har ett oisolerat klinkergolv i tvättstugan redan, men vi har iaf en radiator och lite oisolerade rör i taket i det aktuella rummet och kommer troligtvis även att installera en braskamin där.

Kan tillägga att vi redan har ett elvärmegolv i badrummet i källaren som pumpar iväg 3-4000kwh per år så det sista vi behöver är en ny energitjuv i huset!

Så vad tror ni, isolera (hur mkt isf) eller inte isolera alls? Vattenburen eller elgolvvärme?
Självklart är det faktum att jag tror jag skulle kunna klara mig med en god vän och en tombola om jag bara fyller igen där jag har bilat upp en tungt vägande faktor. Vill dock helst inte göra detta jobb för att konstatera att det blev skräp och tvingas bila upp det igen i vår för att isolera.

Gjorde just en uppskattning av hur mycket betong som kommer att behövas enbart för att fylla upp de nuvarande rännorna.

En ränna är ca 40cm bred och 3,5m lång. Den andra är ca 30cm bred och 7,5m lång. Där rören ligger som högst får jag nog inte plats med många cm betong ovanpå men i övrigt antar jag att det är lagom med ca 10cm. Eller funkar det med mindre? Om jag nu inte tänker helt fel så blir uträkningen:

(0,4 x 3,5 x 0,1 = 0,14m3) + (0,3 x 7,5 x 0,1 = 0,225m3) = 0,365m3

0,365m3 = 365l. En 25kg säck betong kostar på Byggmax ca 40kr och ger enligt uppgift ca 13l betong.
365/13 ~ 28 säckar. 30 säckar á 40kr = 1200kr. Till detta addera hyra av blandare och vad mer som kan behövas samt förstås en del slit. Förlitar mig även på en vän som har gjort sånt här förr och ahr erbjudit sin hjälp. När det kommer till kritan brukar det dock bli väldigt svårt att få såna löften infriade.. Fiskar efter om det kanske kan vara värt att beställa hem en betongbil även om jag bara fyller upp rännorna, har ingen koll på aktuella priser för det.

Som vanligt när jag postar något blir det alldeles för långt, rörigt och spretigt men kanske finns där nån som orkar läsa och tycka/tipsa/rätta iaf. smiley.gif

/Mattias
 
Slutade med att jag fyllde upp rännorna med makadam 8-16 till strax över avloppsrören och gjöt igen det. Gissa hur mkt betong som gick åt? 28 säckar. :D

Struntade följdaktligen i att bila upp resten av golvytan, gräva ur och isolera.

Mot allas avrådan passade jag även på att såga bort nedre delen av den mot ytterväggen stående furupanelen som satt bara 2-3mm från det gamla betonggolvet samt ta bort träregeln närmast golvet som var något porös och "äcklig". Lite fladdrig blev panelen förstås längst ner utan något stöd bakom men det kändes väldligt skönt att få bort regeln och gjorde det dessutom möjligt att göra ett snyggare avslut med gjutningen in mot betongväggen. Tänker mig att jag sätter en hög träsockel som jag skruvar genom panelen in i betongen med lite distans till golvet för att snygga till det hela.

Det finns väl ett par reglar till längre upp men jag inbillar mig att det inte är någon större fara med dessa. Har inte mätt men jag tror knappt att de ligger under mark (källaren ligger bara 1-1,5m djupt).

Varför inte bara riva rubbet frågar ni? Det blir mkt mera jobb och jag måste troligtvis anlita någon för att putsa väggarna. Det blir förmodligen kallare i rummet. Jag har ganska nyligen betalat en snickare för att byta ytterdörr och sätta nya foder och lister etc.

Möjligt att jag längre fram kommer att riva hela panelen men struntar i det i nuläget då det inte finns en till tillstymmelse till dålig lukt där inne och cellplasten som trillade ner när jag tog bort regeln (satte fast den igen med skruv genom panelen) följdaktligen verkar ligga hyfsat luftigt och ser ut som ny. Tveksamt hur bra isolerande effekt den har dock då den bara är någon cm tjock.

Till saken hör att huset står ganska högt i sandrik jord och är även sedan ett par år isolerat från utsidan under mark med 100mm pordrän. Ångrar mig kanske lite att jag inte isolerade utsidan även ovan mark innan jag lät knacka bort och putsa om alla källarväggar på utsidan men alla fönster hade vid en sådan åtgärd hamnat väldigt långt in t ex. Vidare har jag ju i samband med omdräneringen skrapat bort tjära på väggen under mark samt knackat bort det mesta av den gamla putsen ovan mark, som troligtvis med färg åtminstone till viss del var fuktspärrad. Tanken är väl att betongväggarna ska kunna "andas" även ovan mark, något jag antar måste försvåras även vid isolering med cellplast utifrån.

En viss dåligt lukt finns dock i ett intilliggande rum i källaren i en tillbyggd del där vi planerar att inreda sovrum för mig och frun så småningom. Rummet har klinkergolv på oisolerad platta och även detta rum är klätt med furupanel med cellplast bakom. Lukten kan anas just när man passerar mellan gamla (-53) och "nya" (-71) delen. Att det skulle föreligga problem vid huskropparnas skarvar förefaller väl inte otroligt och i just detta område kommer jag förstås att ta bort panelen för att förhoppningsvis hitta och eliminera källan till lukten. Sannolikheten för att resten av panelen i detta rum ryker under processen är väl ganska hög.

/Mattias
 
Redigerat:
Ok att mina inlägg är mastiga men fasen så dålig fart det är på detta forum jämfört med många andra där ute.. Eller är det bara denna forumdel? Lite förvånad, trodde alla hobbypulare hängde här.. :)
 
Jo, detta är ett uselt forum ur aktivitestsynpunkt men trots allt har väldigt många intressanta ämnen behandlats. Jag gissar att många medlemmar har tröttnat på samma frågom om o om igen(vet dock inte om din fråga varit het innan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.