Hej!

Har sett att dom flesta har 200 mm isolering i garageplattan. Jag har sett en ritning från beijerbygg där dom har 100 mm bara. Jag ska bygga ett enkelgarage för en personbil (6X8m).
Det ska inte vara 20 grader varmt där inne, utan jag har tänkt att det bara skulle vara några plusgrader där på vintern. Och bara värma upp mer om man ska mecka med bilen.. Hur tjockt lager med isolering ska man ha?(Ingen golvvärme) Och vilken kvalité?
Har precis fått prisuppgifter på isolering från www.cellplastdirekt.se , och dom verkar billiga. Men jag har inte fått klart för mig än om priserna var inkl. moms.. ::) Vet inte heller om dom säljer till privatpersoner, men eftersom jag fick prisuppgifter så...
Nån som vet nån annan firma som har billig å bra isolering och kantelement?

/Stefan
 
Alternativet är ju att du kollar upp hur mycket jobb det är att regga en enskild firma....
Leker själv med den tanken för att gå runt ett antal jobbiga företag.
 
Hittade vår isolering i Genevad. Det var det billigaste vi kunde hitta.
 
Tack för tipsen! Ska kolla vad "Genevad" är... Priserna jag fick från www.cellplastdirekt.se var ju utan moms såklart.. men dom var ganska billiga ändå. Men dom riktar nog mera in sig på att sälja till större företag.. Dom hänvisade till återförsäljare, men såna fanns inte att finna på deras hemsida???
Nåväl, är det nån som vet hur TJOCKT lager man ska lägga med isoleringsskivorna? En del av plattan ska vi bygga en tvättstuga på, så den ska det väl vara 18-20 grader i hela tiden...

/Stefan
 
  • Gilla
R-vikarn
  • Laddar…
Om ni ska ha så pass varmt rekomenderar jag s100 isolering och 200 tjockt.
 
cellplast är billigt. pruta ordentligt på din brädgård och lägg 250mm minst. det är vad som rekommenderas som lägsta i bostadsmiljö och du kanske bygger om garaget?
 
  • Gilla
jaZZdiggeR@76
  • Laddar…
Tack för alla tips! :)

Ja, jag har sett att "min" brädgård har cellplast, men jag har inte frågat om priset eftersom dom inte verkar ha kantelement som jag också behöver. Tänkte köpa allt på samma ställe om jag hittar nåt bra..
Jag har mailat Genevad om prisförfrågan, och dom hänvisar också till sina återförsäljare. Dom har naturligtvis ingen i min närhet (Dalarna). men dom tipsade iallafall om en i Skåne som levererar "uppåt landet".. Verkar finnas mycket cellplast i Skåne, trodde det var stället i Sverige där det var MINST behov av isolering?? :p
Iallafall har jag mailat prisförfrågan till återförsäljaren dom tipsade om, men inte fått svar än...

Det blir minst 200 mm isolering har jag kommit fram till efter era tips.. Trotsar då beijerbyggs byggtips se nedan.

/Stefan
 
  • ImageVaultHandler.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RYZKC
  • Laddar…
Anledningen till att de flesta väljer 200mm isolering, är förmodligen höjden på kantelementen (U eller L-element) isogrund, som är lägst 300mm, =200mm isolering och 100mm betong.
De bättre kantelementen kommer från Leif Tjälldèns AB, då de är 2 meter långa, och är lättare att jobba med än de kortare 1.2m.
www.tjallden.se

puppe, av Din byggbeskrivning, förstår jag inte vitsen med att bygga på med ett Leca-block till vägg, det är betydligt enklare att bygga med en syll på plattan.


 
puppe,jag såg på annan tråd att du bor i Hedemora,där finns en sundolitt försäljare i Grådö vid mejeriet.Jag köpte komplett grund,kantelement,isolering (200mm),armering, av honom till mitt garagebygge.Bor själv i Avesta /mats [smiley=beer.gif]
 
  • Gilla
SuperCharger
  • Laddar…
Saturnus2:

Det var just Tjälldens AB som jag blev tipsad om av Genevad! :) Har dock inte fått svar på min prisförfrågan än....

Den där bilden jag la ut i mitt förra inlägg är en byggbeskrivning från Beijers bygg, alltså inte MIN byggbeskrivning. Det var för att visa att dom har 100 mm isolering i sin bygganvisning...

Du har rätt i att det är enklare att lägga en syll direkt på plattan och sen regla på den, men jag har funderat på hur det går med syllen och gipsväggen om man tvättar bilen i garaget?
Även om man har en bra impregnerad syll, så tror jag att den då tar stryk så småningom..
Så för fuktens del tror jag att jag ska ha 3 varv (600mm) med lecastenar runt om, så man kan sluta med gipsskivorna en bit upp på väggen. (Ja, jag har aldrig byggt garage, men gör man inte så?)
Men jag har oxå läst i nån annan tråd att det kan bli problem med lecablock på platta, eftersom lecamuren och plattan rör sig olika i förhållande till varandra, så att man ska inte fästa blockena mot plattan, utan dom ska vara "flytande" och förhoppningsvis ligga kvar av tyngden.

Tja, jag vet inte. Kom gärna med mer tips! ;)

/Stefan
 
  • garage_bh_001.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matte17:

Tack för det tipset!
Ska genast kollas upp i morgon! Heter företaget "sundolitt"? Eller är det fabrikatet?
Låter som et fabrikat :-/. Nåja, jag ska nog hitta på dom.

/Stefan
 
Jag hämtade mina kantbalkar U, hos Leif Tjällden AB i går, 16 st = 32 meter, 4 av dessa var hörnor, pris 5.400:-. Känns rätt.
När det gäller tvätta bilen inne i garaget, så ställer detta naturligtvis högre krav på väggmaterial och ventilation. Syll är inte att tänka på, såvida Du inte väljer att kakla garaget. Om du ändå skall mura med Leca, varför inte då fortsätta i hela väggens höjd.
Men även här får du vara noga med att det blir tätt mellan golv och vägg, så att vattnet som hamnar i skarven inte fryser sönder golv-vägg.
 
Saturnus2:

Det var ju ett rimligt pris hos Tjällden verkar det som... Men tyvärr så får jag inget svar på min prisförfrågan hos dom. Så dom vill tydligen inte sälja till mig..

Att jag inte fortsätter med lecastenar änd upp till tak är väl en utseendesak. Ska ha träpanel utåt, men den kanske man kan lägga utanpå en mur oxå? Men det känns lättare och kanske billigare att bygga det mesta i trä ...

Iallafall har jag fått tag i en annan leverantör (Tack Matte17!) av isolering bara ett par mil från mitt hus, och har han skapliga priser så väljer jag honom så klart.

Börjar få lite koll på plattgjutningen nu.. Nu är det bara funderingen om man ska fästa lecastenarna i plattan, eller om dom ska ligga "flytande" p.g.a. rörelserna?

/Stefan
 
Som vägledning kan jag ju säga att jag murade fast mina och på putsen utvändigt syns det ännu inget av att det skulle ha rört sig. ::)
 
  • Gilla
Anders5222
  • Laddar…
Kvarnbonden:

Ja, det känns som att jag också vill mura fast mina lecablock mot plattan. Eftersom jag vill att det ska gå att tvätta bilen där inne, så vill jag ju att det ska vara tätt i skarven platta/lecamur. Funderar på om man ska borra ner ett gäng expanderbult eller korta bitar armering som sticker upp mellan lecastenarna, för att förankra stenarna ordentligt...
Tur att man bara är inne i planeringsstadiet än.. det här kan svänga fram å tebax hur mycket som helst.. Speciellt om man ska lyssna på ALLA! :)

Tack för vägledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.