Bygger om mitt gamla uthus till garage och funderar hur tjockt jag ska lägga i taket?
Tänkte mest då väggarna blir som det blir då halva väggen på båda sidor och ena gaveln är murade ca 350 mm tjock lägger en 45a på insidan. Sedan är 2/3 av resterande ena väggen timmervägg ca 200 mm tjock lägger även 45 cm inv där. Sista 1/3 delen på den väggen och andra halvan samt gaveln isoleras med mineral ull 2ggr/95 mm.
Tänkte 95x2 och 45 i taket tänkte mest om det är vits att lägga mer? Har sett diagram med isolerings tjocklek vägg och tak tjocklek mot varandra där det visar att vid viss vägg tjocklek så är det onödigt att lägga tjockare än x tjocklek i taket. Vet inte hur väll sten och timmer väggen/väggarna isolerar?
 
2 x 95 + 45 är nog tillräckligt.
35 cm sten (lite beroende på vad det är för "sten") isolerar ju inte alls lika bra, så knappast lönt att överdriva. Dock är ju taket viktigast iom att värme stiger, men som sagt 235 mm är fullt tillräckligt.

Sedan beror det ju lite på vilken temp du tänker hålla i garaget. Det gör en hel del skillnad om det är mestadels 16-18C el 23 C.
 
Är mest nått slags murbruk lite vanlig sten som de murat väggarna av.
Tänkte väll försöka ha 18-20 grader.
 
Tja, stenmuren och garageporten är ju där det kommer att läcka mest värme, så det blir nog bra så som du tänkt.
 
Ja precis i de banor jag funderat, port o mur väggen är ju svårt att komma ifrån. Sitter 30mm trä på utsidan av murväggen(är glest mellan stenen vad jag märkt) och 45an inv så lite bör väll väggen isolera iaf? då den blir ca 500 mm tjock totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.