Hej. Ska panela om mitt hus. samtidigt sätter jag 45 mm isolering under. Problemet jag har är att
Isoleringen sväller från 45 mm till nästan 75mm vilket gör att jag får problem att spänna vinpappen så att jag får tillfredställande luftspalt bakom z-panelen. På västerväggen har jag stuckit in små fyrkantiga bitar av cellplast för att hålla pappen ifrån panelen. Det ser ut att fungera tillfredställande.. Men på norr väggen tänkte jag sätta liggande strö som håller in isoleringen innan jag spänner vindpappen... Kan detta skapa nått problem? Jag har liggande 45 reglar och papp med liggande 10mm spikläkt... Vill gärna inte ha tjockare läkt då takutsticket blir lidande... Så jag undrar halt enkelt.. Kan man skruva ströläkt för att hålla in isoleringen under vindpappen? Ska försöka orna bild på eländet...Mvh Mats
 
Dum fråga kanske.. Men du har inte glömt att dela på den? Det är ju liksom två lager isolering som ska dras isär.

Jag kanske uttrycker mig otydligt. Men så här står det på Byggmax hemsida om 45-ison: För att få det rätta måttet delar man enkelt rullen efter den färdiga slitsningen, och får därmed ut två ”väggrullar” per förpackning.

Och det brukar sällan vara TJOCKARE isolering än vad man betalt för. Snarare så kan man nog få iso som inte riktigt fyller ut som man har tänkt sig. ;)
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.