Hej!

Har ett hus från 1930-talet som tilläggsisolerades 1985 med cellplast i väggarna och mineralull på vinden. Det har varit bergvärme i huset sedan 1995. Ventilationen är självdrag.

Fråga 1:
Se bilden. Vi tog bort fönsterforder och fönstersmygar eftersom vi gör en ytskiktsrenovering. Då fanns det lite plast runt isoleringen som var drevad runt fönstren. Den plasten slängdes samtidigt som smygarna eftersom den satt fast där. Vi har precis gipsat alla väggar igen och de ska spacklas och målas i veckan. Nu slog mig tanken att jag kanske borde ha satt en ångspärr över isoleringen igen så den hade kommit under den nya gipsskivan vi satte? Går det lika bra att sätta ångspärren under smygen och ner ca 3 cm där fönsterfodret kommer att sitta? Alltså att sätta ångspärren ovanför isoleringen och ner över gipsskivan? Jag har tryckt ner lite plast kring isoleringen men det känns inte helt 100.

Fråga 2:
Vinden tilläggsisolerades på 1980-talet, allt verkar bra där uppe, inget mögel och bra lukt. Bjälklaget var tidigare kutterspån med golvad vind. Tilläggsisoleringen är mineralullsplattor som ligger ca 10 cm på den golvade vinden. Min fråga är borde det inte vara en ångspärr mot vinden? Eller ska det inte vara det eftersom det är kutterspån också?

Fråga 3:
Elektrikern har borrat några stora hål i insidan av ytterväggarna för att lokalisera elrör mm vid omdragning av all el. Han har borrat bort runda hål (ca 5 cm i diameter) av gipskiva, ångspärr och cellplast. Hur ska jag laga i dessa hål innan vi sätter en ny gipsskiva? Vi ska sätta nya gipsskivor på alla väggarn för att få ett bra underlag att måla på. Kan man fylla i hålet med lite mineralull och sedan tejpa/spika en ångspärr utanpå den befintliga gipsskivan som är typ 20 cm större än hålet och sedan sätta nya gipsskivor över alltihop?
 
  • WP_000065.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.