Hej,

vi har köpt ett sommarställe där det behövs fixas lite. Hur somhelst så undrar jag lite kring isolering.

Panelen utifrån och in verkar vara följande:
Det är liggande panel, liten luftspringa, ingen vindpapp, isolering sedan kommer innerpanelen (ser ut som) rakt mot bärande reglarna där isoleringen ligger emellan.

Min fråga är borde jag göra följande utefrån och in

Panel -> luftspringa -> vindpapp >isolering -> åldersbeständigaplast -> luftspringa ->panel.


Vill bara tillägga att jag inte har så mycket kunskap om just isolering mer än att jag vet om det görs felaktigt så finns det risk för fukt / mögel.

Stugan är förövrigt max 15 år gammalt, Jag ser även att de använt innerplast för taket.

Tacksam för svar
 
Hej. Är byggnaden uppvärmd året runt kan den plastas , aldrig annars. Man bygger inte med luftspalt på insidan innan innerpanelen. Hur tjock isolering finns ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej. Är byggnaden uppvärmd året runt kan den plastas , aldrig annars. Man bygger inte med luftspalt på insidan innan innerpanelen. Hur tjock isolering finns ?
Hej,

Finns ju kommunalt vatten, så antar att det ska vara lite värme på under vintern.

Men med tanke på att taket är plastat borde jag plasta innerväggarna också då?

Väggarna är byggda med 14,5 cm reglar och packade med isolering. ser ut som att den liggande panelen är skruvad direkt i de bärande reglarna.


Borde jag ta bort panelen, sätta vindpapp sedan sätta någon form av spikläkt på ca 2 cm eller något och sedan sätta tillbaka panelen?
 
Om du ska riva kör med ångbroms i väggarna , det räcker och då kan du välja uppvärmt eller ej. Jag vet inte om det gör så stor skillnad men ytterväggen lär hålla bättre och längre om du får dit vindskydd unvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.