Jag har letat med ljus och lykta angående, med vad man bör isolera, och hur mycket isolering som krävs i, golvbjälklag när man ska lägga vattenburen golvvärme.

Jag har ett timrat hus av typ Norrbottensgård, med torpargrund. Vi ska riva golven invändigt ända ned till trossbotten, och har således full access till befintlig isolering.

Frågan är bara med vad man bör isolera med och hur mycket (tjockt). Facken mellan åsarna är idag fyllda med kutterspån och gullfiber och är 195mm höga.

En idé har varit att tömma facken och spruta in ekofiber, samt lägga på en cellplast under åsarna. Har dock fått höra att man ska vara försiktig med kapilärbrytande skikt i tropargrund.... Frågorna är många, finns det några bra svar?
 
ah, en själsfrände. Bortsett golvvärmen då förståss :D

Postade en liknande tråd idag under byggnadsvård.

Dina förslag låter också bra, men som sagt, det blir ingen diffspärr i mitt hus. Förmodligen kommer jag välja att lägga 10-15 cm isolering direkt på mark enligt miljöbyggarnas metod.

MrE
 
För mig handlar det mest om att se till att jag har tillräckligt med isolering under golven så att värmeförlusten inte blir för stor.

Vi har redan en befintlig vattenburen uppvärmning med elpatroner och radiatorer. När jag ändå ska renovera samtliga golv tyckte jag att det var lika bra att öka på komforten och lägga in golvvärme. Först hade jag tänkt gjuta, men det blir både dyrare och krångligare, för att inte tala om hur det förstör charmen med ett gammalt timrat hus....
 
Hej

Är i samma situation själv. Skall sätta Golvvärme i ett träbjälklag och kommer således att tillägsisolera iom att jag har bara 17,5 cm isolering idag. Det som rekommenderas är minst 25 cm

Av den uppfattningen jag fått(rätta mig snälla om jag har fel) är att det förmodligen kommer att gå bra med att isolera med Cellplast. Så kommer det i alla fall bli för mig : Bort med den befintliga trossbotten och sätter dit 10 cm Cellplast under den befintliga isoleringen.

Kan tillägga att jag bor i Luleå.
 
aha Luleå. Själv bor jag utanför Piteå.

Du sätter väl inte cellplasten mellan golvbjälkarna, utan under hela bjälklaget va? Annars kan man få problem med fukt som fälls ut ur cellplasten (kapilärbrytande skikt) i golvbjälkarna...

Du säger minst 25cm. Med vilket material (Gullfiber eller annat?)

Jag har hört att det ska räcka med ca 20cm (= bjälklagets tjocklek för min del).

Tyvärr så visar det sig att jag inte rymmer någon isolering under bjälklaget. Djupet på torpargrunden är inte mer än ett par centimeter på vissa håll. Men torr och bra i alla andra avseenden.
 
Nej jag kommer att sätta cellplasten under Golvbjälkarna är det tänkt under den befintliga isoleringen...fast jag tar bort trossbotten först hade jag tänkt och struntar i att sätta tillbaka den.

jag har ca 60cm utrymme där under så det skall nog gå bra att göra underifrån.

25cm har jag fått ifrån ett Pdf dokument som jag har lyckats snappa upp ngnstans ifrån, kommer ej ihåg varifrån dock. Dokumentet heter "Grundtips för Golvvärme.pdf".

Om du vill kan jag skicka det till dig på mail, men filen är 2 Megabyte stor även fast man packar filen. Så kan du ta emot filer som är 2 Meg stor så lämna mig din email så skickar jag.


 
ah ...Tackar :)
 
Se till att hålla bra koll på din grund efter att du isolerat om golvet.
Värmeläckaget hjälper till att hålla den torr och läckaget minskas med effektivare isolering alltså större risk för fuktproblem. Men behöver inte bli problem, men man vet aldrig.....
 
berneboy skrev:
...Har dock fått höra att man ska vara försiktig med kapillärbrytande skikt i tropargrund...
Fick jag också höra av den kvalitetsansvarige uttryckt som: - Absolut ingen diffspärr i torpargrunden! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.