Turen har kommit till att fixa den läckande balkongen... Balkongen är "inbyggd" under tak och tjänstgör även som tak till sovrummet i våningen under.

Just nu är taket i sovrummet under balkongen isolerat invändigt med 75 mm frigolit+45 mm luftspalt innan gipsskivor (13 mm). Målsättningen är först och främst nu att få balkongens tätskikt utbytt och en fungerande konstruktion för vattenavrinning, något de har misslyckats fatalt med 1977 när huset byggdes... Det finns tydliga indikationer på att vatten tränger in i ytterväggen i sovrummet och jag kan nu konstatera efter några dagar med bilmaskinen att det kommer från balkongen.

Det är betongbjälklag och efter lite bilande märkte jag att balkongen var uppgjuten med 70 mm betong ovanpå takfilt. Jag har nu fått bort den uppgjutna plattan och håller på kämpa med den gamla takfilten och kallasfalt... :thumbdown:

Eftersom jag nu har konstaterat att jag har 70 mm "djup" på balkongen så kommer jag ju även att kunna få in isolering utvändigt och kan då få bort det i sovrummet och på så sätt höja taket med dryga 13 cm! (y)

Så, med fall inräknat så har jag ca. 40 mm tillgängligt för isolering... Med polyuretan baserad isolering borde det räcka mer än väl. Frågan är ju då hur jag ska gå tillväga för att få det att fungera...

Det ska sen bli klinker på balkongen som ytskikt.

Hur gör jag då för att få till isolering+tätskikt+fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.